نوجوان در فضای هنر مظلوم است
۰۷:۰۰ – ۱۳ آذر ۱۴۰۳
باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا بالاور- محمد جهانپا فعال هنری و کارگردان تئاتر از وضعیت فعلی تئاتر کشورمان گفت: حوزه کودک نوجوان و بزرگسال حال خوبی دارد ولی مشکل اصلی ما متن خوب و بودجه کارها است، وگرنه بچهها کارگردانی و بازیگری خوبی دارند و کشورما در این موارد مشکلی ندارد و مشکل اصلی ما متن و حمایت نهادها است.
وی درباره فضای تبلیفاتی تئاتر گفت: در تئاتر ، حضور مخاطب خود یک تبلیغ است و اگر مخاطب از تئاتر خوشش بیاید تبلیغات گرم صورت میگیرد و اینطور افراد مختلف از حضور یک تئاتر خبردار میشوند. البته در بحث بیلبورد بیشتر شهرداری از کارهایی که خوشش بیاید یا به عقیده آنها نزدیک باشد حمایت میکند ولی از همه تئاترها حمایت ندارد. همچنین معتقد هستم هنرهای نمایشی این وظیفه را دارد که برای گروههای نمایشی بیلبورد اختصاصی تئاتر بگیرد.
جهانپا درباره جداسازی حوزه کودک و نوجوان در بحث تئاتر بیان کرد: حوزههای کودک و نوجوان متفاوت است، زیرا چیزی که برای کودک میسازیم یک نوجوان نمیتواند با آن ارتباط بگیرد و بزرگترین معضل ما در کشور این است که نوجوان به حال خود رها شده است، یعنی نمیتوانیم فضای نوجوان را درک کنیم. در بحث هنر ما برای نوجوانها طراحی، نمایشنامه، کار تصویر و سینمایی نکرده ایم و معتقدم نوجوان در فضای هنر خیلی مظلوم است.
این کارگردان در ادامه تصریح کرد: بنظرم تازمانی که کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان، حوزه هنری و آموزش و پرورش کنار هم ننشینند و دغدغه نداشته باشند هیچ اتفاقی رخ نمیدهد. زیرا امروز آموزش و پرورش باید از کانون کمک بگیرد و باید بداند نمیتواند به تنهایی در همه جوانب پیش برود. به نظرم ما باید وظیفهمان این باشد که بچهها زمانی که در مدرسه هستند بتوانند در زمینههای هنری مانند اردوهای تئاتری و سینمایی حضور داشته باشد زیرا این موارد در رشد ذهنی کودک تاثیرات خوبی خواهد داشت.
وی درباره هنرمندان خراسانی ادامه داد: بنظرم خاک خراسان به گونهای است که هنرمندان درجه یکی دارد و مشکل ما این است که دولت هیچ سرمایه گذاری انجام نمیدهد و بچهها با هزینه شخصی خود تئاتر را روی صحنه میبرند که یکی از معضلات ما این است وگرنه من هیچ عقب ماندگیای در تئاتر شهرستانها به ویزه تئاتر خراسان رضوی به خصوص مشهد نمیبینم. البته به نظر تعداد سالنها کم است و نیاز داریم چندین سالن و حمایت شهرداری را داشته باشیم.