با تجلیل از سیروس الوند، رضا بابک و منوچهر والی زاده جشنواره فیلم فجر افتتاح شد
به گزارش خبرآنلاین ، منوچهر شاهسواری دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر طی سخنانی بیان کرد: هر موقع به لحظاتی میرسیم که قرار است راهی را آغاز کنیم جز این که به دلهایمان مراجعه کنیم و دعای سفر بخوانیم و آرزوی سلامتی کنیم چه چیز دیگری میتوانیم انجام دهیم. شما دوستان و عزیزان من هستید که در این مراسم حضور یافتهاید. اهل هنر،فرهنگ و دوستدار فرهنگ و هنر هستید. پس به این واژه همه به نحوی باور داریم و به آن عمل میکنیم. رنج وسرمستی. رنج میکشیم و سرمست میشویم و سرمست میشویم و رنج میکشیم. ما چهره میکشیم در حالی که حضرت حق یک چهره بیشتر به ما نداده است. در جهانی که زیست میکنیم همه به دنبال نمایش چهره دیگری از خود هستیم. درام به دنبال ساختن چهره های متعددی از حال و احوال همه ماست. اینجا در تهران هستیم تالاری که هم به وحدت شهره است و هم مزین به نام رودکی در افتتاحیه چهل و سومین جشنواره فیلم فجر. ما همه رازهایمان را درون درختهایی پنهان میکنیم و امشب برای من عزیز است نه به دلیل این که دبیر جشنواره هستم.
او ادامه داد: از عزیزانی که در این مجلس حاضر هستند و به من رخصت دادند تشکر میکنم. از علیرضا رضاداد و محمدمهدی طباطبایینژاد عزیز یا دیگرانی که غایب هستند. اینکه در مجلس افتتاحیه چهل و سومین جشنواره فیلم فجر باشیم و بزرگداشت سیروس الوند را بگیریم از آن سرمستیها است که باید برای آن هل هله کنیم.
شاهسواری گفت: امشب قدردان همه چهره سازیهایی هستیم که رضا بابک برای ما ساخت و چهره اصیل خود را برای ما به یادگار گذاشته است و دیگری یکی از سلاطین دوبله منوچهر والی زاده که به دلیل شرایط جسمانی امشب امکان حضور نداشتند اما ما به وظیفه خود عمل میکنیم و اگر از والی زاده قدردانی میکنیم احترامی را که خودمان محق آن هستیم انجام می دهیم ما مفتخر به او هستیم.
دبیر جشنواره اظهار کرد: وارد روزگار تغییر شدهایم. دوستی به من گفت چهره های شاخص سینمای ایران کجا هستند. ما امیدواریم روزی برسد که چهره های شاخص فرصت داشته باشند تا حضور پیدا کنند و امیدواریم این جشنواره فرصتی باشد برای جوانانی که تجربه رنج و سرمستی را آغاز میکنند به همه شما این رنج و سرمستی مبارک باد. چشم بد از تک تک شما دور باد.
رئیس سازمان سینمایی: سینما راوی بخشی ازتاریخ و شکل دهنده حافظه جمعی است
رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی دیگر سخنران این مراسم ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: به جشن و ضیافت خودتان خوش آمدید و درود می فرستم به روح شهدای وطن و امام عزیز. سینما مخیل است و مخیل؛ سینما خیالات را به نظم در می آورد و از آن میان حکایت هایی می آفریند که روایتگر احوالات نیک و بد ماست. سینما راوی بخشی از تاریخ و شکل دهنده حافظه جمعی است به تاریخ و زبان و فکر جان می بخشد. گرچه سینما در جهان و به طبع آن در ایران عمری طولانی ندارد اما عالمی که در آن متولد شده و زبانی که با آن سخن می گوید و روایتگری میکند در نزد متفکران و ادیبان از دیرباز شناخته شده است.
فریدزاده با ذکر داستانی از مولانا گفت:«روزی سخن میگفتند میان جماعتی و میان ایشان هم جماعتی کافران بودند، در میان سخن میگریستند و متذوق میشدند و حالت می کردند، سوال کرد که «ایشان چه فهم کنند و چه دانند؟ این جنس سخن را مسلمانان گزیده را از هزار یک فهم میکند ایشان چه فهم می کردند که می گریستند؟» فرمود که لازم نیست که نفس این سخن را فهم کنند آنچه اصل این سخن است را فهم میکنند آخر همه مقرند به یگانگی خدا و به آنکه خدا خالق است و رازق است و در همه متصرف و رجوع به وی است و عقاب و عفو از اوست. چون این سخن را شنید که این سخن وصف حق است و ذکر اوست پس جمله را اضطراب و شوق و ذوق حاصل شود که از این سخن بوی معشوق و مطلوب ایشان می آید».
او ادامه داد: اگر راهها مختلف است اما مقصد یکی است. نمی بینی که راه به کعبه بسیار است بعضی را از روم است و بعضی را از شام و بعضی را از چین و بعضی را از دریا از سوی هند و یمن؛ پس اگر در راه ها نظر کنی اختلاف عظیم و مباینت بی حد است اما چون به مقصود نظر کنی همه متفقند و یگانه و همه را درون ها به کعبه متفق است و درون ها را به کعبه ارتباطی و عشقی و محبتی عظیم است. در اندیشه گرفت نیست و درون عالم آزادی است. زیرا اندیشه ها لطیفند و برایشان حکم نتوان کردن.
رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: این سخن مولانا جلال الدین بلخی است در شیراز که ۸۰۰ سال پیش بیان کرد. کمتر زبانی در جهان میتوان یافت که پس از قرن ها چنین ترو تازه باشد. همین سخن تازه بگو تا که جهان تازه شود. چنانکه در آن زمان صنعتگران به خیال عالم نو خلق می کردند و دوستان و همراهان ما در این زمانه با صنعت تصویر جهانی در می افکنند که حال ما را حکایت و روایت میکند و مردمان را به طریق ثواب و سخن سدید رهنمون می سازد. تا باد چنین بادا.
تجلیل از سیروس الوند در شب تولد ۷۴ سالگی
نخستین بخش از مراسم بزرگداشتهای جشنواره فیلم فجر ۴۳، به تجلیل از سیروس الوند، کارگردان پیشکسوت سینمای ایران در شب تولد ۷۴ سالگیاش اختصاصی داشت.
بعد از پخش کلیپی که سیروس الوند در آن خاطراتی از دوران کاریاش را بیان میکرد، فریدون جیرانی، جواد طوسی و ماهور الوند برای قدردانی از الوند، در شبی که مصادف با سالروز تولد او بود به روی صحنه آمدند.
جیرانی در ابتدا گفت: من و سیروس الوند همنسل هم هستیم و تنها یکسال اختلاف سنی داریم. او خیلی زود نوشتن را آغاز کرد. یادم هست در مجله «فردوسی» به سردبیری عباس پهلوان از ایشان نقدی خواندم که درباره فیلم «جوانان زیر آفتاب» بود. بعد از آن هم با تقی مختار در نشریه «ماه نو» کار کرد و گفتوگوهای بینظیری را انجام داد که از میان آنها میتوان به مصاحبهاش با پرویز دوایی اشاره کرد.
جیرانی بیان کرد: سیروس الوند جزو نسل دوم فیلمسازهایی بودند که پلی میان سینمای روشنفکری و تجاری برقرار ساختند. او در جریان فیلمسازی خود به مدیریت فرهنگی وقت هم کمک کرد و با فیلمهایی که ساخت در دل بحران سینمای ایران، بهعنوان کارگردانی پیشرو عمل کرد. او در دل تحول فرهنگی که در دل دهه ۶۰ رخ داد فعالیت کرد و اوایل دهه ۷۰ فیلمهایی مهم ساخت. الوند چهار دهه فیلمسازی کرد. اما متاسفانه در دهه ۹۰ موفق به ساخت فیلم نشد.
سپس جواد طوسی بیان کرد: میخواهم به شهر و محله اعتبار بدهم و بگویم وقتی اسم «امامزاده یحیی» میآید، نسل ما به یاد مدرسهای میافتد که عیسی الوند، پدر سیروس الوند در آن مشغول بهکار بود. عیسی الوند در آن مدرسه فرهنگسازی میکرد و باعث ایجاد تعلقخاطری در همنسلان من به ری و آن محله شد. حتی فیلم «گوزنها» که نقطه استناد تاریخ به حساب میآید نیز از آن مدرسه و عیسی الوند بهره گرفته است. سیروس الوند در چنین خانوادهای رشد کرد.
او ادامه داد: سیروس الوند کارش را در سینما با نقدنویسی و دنیای مطبوعات آغاز کرد. نقدی که او بر فیلم «قیصر» نوشته است بینظیر است و هنوز هم میشود به آن اتکا کرد. فیلمهای سیروس الوند کانون گرم خانواده را هدف میگیرد و با مخاطب همدل میشود. دوست دارم در پایان بگویم که فیلمسازی مثل سیروس الوند نباید در نقطه انزوا قرار بگیرد و مدیران باید برای این افراد مسیر بهتری تعریف کنند.
در ادامه ماهور الوند، بازیگر گفت: افتخار میکنم که دختر سیروس الوند هستم.
در ادامه برنامه منوچهر شاهسواری نیز به روی صحنه آمد و بهصورت ویژه از همسر سیروس الوند تشکر کرد و گفت: باید از همسر سیروس الوند تشکر کرد که در تمام این سالها همراه مسیر او بوده است.
درنهایت بعد از دریافت لوح تقدیر، سیروس الوند گفت: ما در انباری خود صندوقچهای داریم که به یادگار از مادرم برایمان مانده است. داخل صندوق، کاغذ و اسناد و یادگاری بسیاری هست. چند وقت پیش لابهلای محتویات صندوقچه میگشتم که قرارداری را دیدم از فیلمی که من فیلمنامه اش را نوشته بودم. آن فیلم ساخته و اکران شد و من هم به موقع دستمزدم را دریافت کردم. این تجربه حرفهای در سن ۱۷ سالگی من رقم خورد و برایم انگیزهبخش بود. حالا باید بگویم که از این که مراسم بزرگداشتم نیز زمانی برگزار میشود که هنوز زندهام، بسیار خوشحال هستم.
معرفی برگزیدگان بخش مسابقه پوستر و آنونس سینمای ایران
جوایز این بخش با حضور بهزاد خورشیدی، شهاب الدین عادل و کامران قدکچیان داوران مسابقه سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین آنونس _ قدیر حمزه امامچای برای فیلم «روشن»
سیمرغ بلورین بهترین پوستر – محمد روح الامینی برای فیلم «در آغوش درخت»
سیمرغ بلورین بهترین مجموعه عکس- حسن شجاع کنی برای فیلم « برف آخر»
تجلیل از رضا بابک با حضور مرضیه برومند و محمدرضا شریفی نیا
دومین مراسم بزرگداشت چهل و سومین جشنواره فیلم فجر با حضور مرضیه برومند و محمدرضا شریفی نیا به تجلیل از رضا بابک اختصاص داشت.
مرضیه برومند با بیان این که صحبت کردن از رضا بابک و آثارش کار بسیار سختی است، گفت: او دوست عزیز من است و از دوران کودکی با هم بزرگ شدهایم. ما از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هم نمایش را شروع کردیم و سالهای قبل از انقلاب من بیشتر برای او بازی کردم و پس از انقلاب نوبت به او رسید که برای من بازی کند. سالهاست با هم کار میکنیم. باید بگویم رضا بابک به گردن تمام کارهای کودک در تئاتر،سینما و تلویزیون حق دارد و اگر او نبود این همه پیشرفت برای کارهای کودک رقم نمیخورد. می نویسد، شعر می گوید اما بازیگری است که کارگردان را اذیت میکند و دیالوگ هایش را حفظ نمی کند. امیدوارم سالهای سال سایه تو بر سر سینمای ایران باشد.
رضا بابک نیز بیان کرد: ما در تمام این سالها با هم بسیار دعوا کردیم چرا که سر کیفیت و کار بود. خیلی از شعرهای من را مرضیه برومند درست کرد چرا که استعداد بزرگی است و بسیار از او تشکر میکنم چرا که با تمام اختلافاتی که با هم داریم آمدی و منت بر سر من گذاشتی.
محمدرضا شریفی نیا نیز اظهار کرد: همیشه به داوران توصیه کردم و دوست داشتم این اتفاق برای بازیگرانی که نقش های کوتاه در سینما بازی میکنند بیفتد. امشب چراغ اول را روشن میکنم و او در فیلم «به رنگ ارغوان» بسیار کوتاه حضور داشت، اما جایزه باید در حد اسکار میگرفت. ماکه دستمان به آنها نمی رسد اما سیمرغ را می توان داد و من خودم به شخصه قالیچهای را تقدیم او میکنم چرا که در این فیلم با حضور کوتاهش بسیار خوش درخشید.
رضا بابک در ادامه گفت: تشکر میکنم چرا که هم کلیپ پخش شد و هم تکه هایی از کارهایم دیده شد. نمی خواهم وقت شما را بگیرم اما یادی از پدر و مادر و همسرم میکنم که از دست شد چرا که دردانه ای بود. او یگانه بود. امیدوارم همیشه سرمست باشید.
وزیر فرهنگ: قرار بود گامی به پیش برداریم امید داریم این گامها ادامه پیدا کند
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم طی سخنانی بیان کرد: قصد تسریع و صحبت ندارم و تنها دو تشکر کوتاه دارم. تشکر اول از دوستانم در دبیرخانه جشنواره فجر است.
او ادامه داد: دوستان از مهرماه در سازمان سینمایی مستقر شدند و آقای شاهسواری از آبان ماه در فرصتی اندک به این جمع پیوست. قرار بود گامی به پیش برداریم به تعبیر ابوسعید ابوالخیر گامی به پیش در کم کردن فاصلهها و با هم بودن و برداشتن فاصلهها در دور از هم بودن است. به نظر میرسد دوستان توفیق یافتند در این راه و امشب نمونه آن است. امید داریم این گامها ادامه پیدا کند تا جشنواره فجر آینده و جشنوارههای فجر پسین.
وزیر فرهنگ بیان کرد: تشکر دوم از سینماست که بخش مهمی از خاطرات خوب ما را ساخته و پرداخته است و امروز در نهاد خودآگاه ما بخشهای زرینی از این سینما نهفته است و بخشی از اعتلا و عزت ایران و نام آوری ایران از این سینماست. سپاس از همه کسانی که در این مسیر کوشیدند و در پایان یاد امام(ره)، شهیدان و فجر افرین ایران را گرامی میدارم.
این گزارش در حال تکمیل است
۵۷۵۷