روایت دگرگونی «لات» معروف تهران که زندگی بیش از ۴۰۰ محکوم به اعدام را نجات داد/ عکسها
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احسان محمدی، نویسنده و فعال رسانهای که اجرای این مراسم را بر عهده داشت، با اشاره به ویژگیهای شخصی سوژهی اصلی کتاب برای مخاطبان گفت: این مراسم صرفا رونمایی از یک کتاب نیست بلکه برای تجلیل از مردی است که به دیگران زندگی و آبرو بخشیده و از سرمایهی شخصی خود استفاده کرده است تا تصویری متفاوت ارائه کند.
وی افزود: این کتاب در نکوهش خشونت و در پاسداشت انسانیت است نه در ترویج خشونت است. اینکه درب توبه باز است و انسان میتواند هر زمانی بازگردد و کارهای بسیار بزرگی صورت دهد.
محمدی با تاکید بر اینکه کتاب حادثهجو روایت آدمهایی است که تا زمانی که زخم نخورند یا زخم نبینند بخش بزرگی از جامعه آنان را نمیبیند و انکار میکند، تاکید کرد: در حالی این افراد زندگی میکنند و در زندگی خود دست به کارهای بزرگ میزنند. قهر رسانهها، جامعهی دانش آموختگان دانشگاهی و روشنفکران نادیده گرفتن بخش بزرگی از جامعه است که حق رای دارد، تصمیم میگیرد و نفس میکشد و در خیابانها حاضر است.
محمدی در پایان گفت: کتاب حادثه جو بین لات و شرور با لوتی و قلندر و جوانمرد خط کشیده است. به صورت مشخص افرادی که شهر و محله را جایی امنتر برای زندگی اکثریت مردم تبدیل میکنند بهخصوص برای آدم های فرودست و ضعیفتر، این گونه شخصیتها نقش اجتماعی دارند و هرچقدر ساختارهای حاکمیتی و قانون بتواند نقش بخشی بیشتری برای این افراد قائل شود این محلهها کمتر در معرض آسیبهای اجتماعی قرار میگیرند.
مجری جلسه سپس در گفتگو با مزدک علی نظری؛ نویسندهی کتاب، از چالشهای پیش روی نویسنده در پرداخت به این سوژه گفت و به اهمیت بررسی چنین سوژهای در بافت جامعه اشاره کرد.
علی نظری از دلایل انتخاب امین فرزانه صحبت به میان آورد و اهمیت انتخاب این سوژه را در تغییر بزرگی دانست که در مسیر زندگیاش اتفاق افتاده.
او تاکید کرد امین فرزانه که روزگاری به عنوان لاتی معروف شناخته میشد، این روزها دست در کارهای خیر دارد و تا کنون رضایت حدود پانصد محکوم به اعدام را گرفته و از مرگ قطعی نجاتشان داده است.
مهدی افشارنیک نویسندهی رمان «گود» که به زندگی مردمان جنوب شهر پرداخته است دیگر سخنران این مراسم بود.
این رمان نویس و روزنامه نگار در ابتدای سخنان خود گفت: موضوع پهلوانی را متاسفانه تاریخ نویسی اجتماعی ایران جدی نگرفته است. با تحلیل این تیپ ها به عنوان “لمپن پرولتاریا” آنها را همیشه به عنوان یک گروه زائد و حاشیه ای در نظرها آمده است و همیشه یکی از موانع رشد و توسعه اجتماعی تصویر شدهاند در صورتی که یکی از مهمترین طیف های سرمایه آفرین اجتماعی بودهاند و هستند. اراذل و اوباش و شرارت طلبی چهره اصلی این طیف نیست. چهره ای برساخته است که سینما و بعضا ادبیات دوست دارد این موضوع را برای فروش بیشتر نشان دهد.
افشارنیک که رمان خودش ” گود” شخصیت هایی پهلوان و زورخانه ای دارد در توصیف کتاب حادثه جو گفت: باید این کتاب را خواند تا به تصویری دقیق تر و بدون متعلقاتی حاوی تمجید و ستایش از این طیف رسید. شاید بتوان امین فرزانه را یکی از چهره های پهلوانی بعد انقلاب دانست که باید بیشتر تحلیل شود.
افشارنیک افزود: مهمترین طیفی که در لایه های متوسط و پایین جامعه سرمایه اجتماعی شکل میدهد و همپایه نهادهایی چون خانواده و دولت نقش آفرینی میکند همین سازوکاری لوتی منشی و پهلوانی است. همین امین آقا فرزانه ۴۳۰ رضایت پای اعدامی گرفته است و زندگی بخشیده است. باید این طیف را دقیق تر دید و با نگاه علمی فارغ از سیاست و ایدئولوژی به اینها نگریست.
در ادامهی این مراسم نیز سیدرضا خرمدره از جمعی از معتمدین محلات و حضار در مراسم دعوت کرد تا هر یک چند جملهای دربارهی خاطراتشان از زندگی و اقدامات امین فرزانه سخن بگویند.
برگزاری جشن امضای کتاب با حضور امین فرزانه و مزدک علی نظری پایانبخش این مراسم بود.
۵۷۵۷