اخبار بین الملل

ستاره اسکندری: نمی‌توان هنرمندان را از اندیشیدن بازداشت/ هنر تبدیل به امری فرمایشی شده است

خبرگزاری خبرآنلاین

مهسا بهادری: در این رویداد دو قسمت از این مجموعه با عناوین «حاجی آقا آکتور سینما» و «گوزن‌ها» به سمع و بصر مخاطبان رسید.

پویا نبی در ابتدا نشست برنامه «سینما ماجرا» گفت: «طی تلاش‌هایی که داشتیم در مجموعه مذکور به پانزده فیلم مهم تاریخ سینمای ایران پرداخته‌ایم و باید بگویم این تلاش‌ها با حمایت‌های خانم اسکندری به سرانجام رسیده است. سعی‌مان این بوده مقاطع مختلف تاریخ سینما را مدنظر داشته باشیم و محدود به زمان خاصی نبوده‌ایم.»

او تاکید کرد: «سعی کردیم فیلم‌ها مربوط به دهه خاصی نباشد و از سال ۱۳۱۲ اولین فیلم موجود بلند سینما یعنی فیلم «حاجی آقا آکتور سینما» در این لیست هست تا اواسط دهه ۸۰ و فیلم «چهارشنبه سوری» آقای فرهادی.»

ستاره اسکندری عنوان کرد: «سینما ماجرا» برنامه‌ای علیه فراموشی است زیرا این روزهای سینمای ما روزهای دردناکی است و لازم است که نسل جدید درباره ارزش‌های تاریخ سینما بدانند.دوست داریم بیش از ۱۵ قسمت این برنامه را بسازیم اما دغدغه مالی و نبودن پشتوانه و نمایش‌دهنده رسمی ما را محدود کرده است. ما فقط می‌خواستیم یادبودی از فیلم‌ها و کارگردانان بزرگ سینما داشته باشیم.

اسکندری در همین زمینه افزود: «سینما ماجرا» همچنین بستر مناسبی برای معرفی جریان‌های اجتماعی است. به خصوص در سال‌های اخیر که سینماگران در محدودیت‌های خاصی فعالیت می‌کنند و ما عناوین مختلفی مانند ممنوع‌الکاری را می‌شنویم. به نظر من هرگر نمی‌توان هیچ هنرمندی را از کار کردن و فکر کردن منع کرد.»

ستاره اسکندری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «در سال‌های اخیر فشارهایی به سینماگران دگراندیش حاکم شده! اما واقعیت این است که هیچ هنرمندی را نمی‌توان از اندیشیدن بازداشت. مسئله فقط سینما نیست. چیزی که در سال‌های اخیر بعد از اقتصاد مردم را تحت فشار قرار داده است تبدیل هنر به یک امر فرمایشی است. در حوزه تئاتر، سریال، سینما، کتاب، معماری و علی الخصوص موسیقی امری پولی شدند. تئاتر محل اندیشیدن است و باید از مردم جلوتر باشد، اما موضوع این است که هویت‌ها دچار تغییر شده‌اند. سینما ماجرا بهانه‌ای است تا بگویم چرا هنر را برای زندگی انتخاب کرده‌ایم؟ صورت زشت پولی شدن همه چیز هویت همه آثار را تغییر داده و این رویه چه در سینما، موسیقی و چه در تئاتر و دیگر هنرها رخ داده است.»

او درباره بستر پخش این برنامه توضیح داد: «باید بپذیریم که امثال این برنامه‌ها در سیاست‌های فرهنگی ما جایی ندارند. من برای پخش این برنامه به پلتفرم‌های داخلی هم مراجعه کردم اما تاکنون جواب مثبتی دریافت نکردم.»

پویا نبی درباره معیار انتخاب فیلم‌های این برنامه بیان کرد: «ما ابتدا چیزی حدود ۳۵ فیلم را انتخاب کردیم اما به دلیل شرایط اقتصادی که داشتیم ناگزیر برخی آثار را حذف کردیم. دلیل انتخاب این آثار این بود که متاسفانه در کشور ما نسخه مطلوبی از برخی فیلم‌های قدیمی وجود ندارد. من حتی برخی پوسترها و فیلم‌ها را شخصاً از خود تهیه‌کننده‌ها دریافت کردم. معیار بعدی ما برای انتخاب داستان شکل‌گیری فیلم‌ها بود. نکته بعدی این بود که ما دوست داشتیم از کارگردانان موج نوی سینما فیلمی در این برنامه داشته باشیم. یک بخشی هم مربوط به ملاحظات بود که قابل کتمان نیست.»

در ادامه نشست پویا نبی در پاسخ به این سوال که فیلم‌های پانزده قسمت فعلی بر چه اساس انتخاب شده‌اند، بیان کرد: «ما برای انتخاب بسیاری از فیلم‌ها مشکل داشتیم به این دلیل که به بسیاری از فیلم‌ها و عکس‌ها دسترسی نداشتیم و از طرفی هم نسخه دیگری وجود نداشت. موضوع دیگر داستان‌های فیلم‌ها مطرح است، ما می‌خواستیم که از هر کارگردان ملقب به «موج‌نو» یک نماینده داشته باشیم و همین اتفاق هم افتاد تا رنگین کمانی با تفاوت ژانری را داشته باشیم. یک بخش هم ملاحظات بود که درنظر گرفته شد.»

او در پایان گفت: «آرشیو روزنامه اطلاعات، آرشیو مطبوعات آن دوران، آرشیو فیلمخانه ملی و برخی کتاب‌ها برای ساخت این برنامه بسیار کمکمان کرد.»

۲۴۵۲۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا