ادامه حواشی پلتفرم ها با فیلم هایی از جنس هولوکاست!
چندی پیش انتقادها به سمتِ فیلمی دوبله شده با محتوای تبلیغ هولوکاست در یک سکو رفت و حالا بعد از توهین به حشدالشعبی، چند فیلم خارجی تبلیغی برای هولوکاست و یهودیت در یک سکوی دیگر حاشیهساز شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چند روز گذشته در گزارشی به اقدام عجیب سکوی فیلمنت در تبلیغ هولوکاست با دوبله فیلم فیلم A Real Pain به کارگردانی جسی آیزنبرگ، داستانی با محوریت کشف هویت یهودی و مواجهه با گذشته تاریخی پرداخته شد.
حالا بعد از این انتقاد، ابتدا یک توهین به حشدالشعبی توجهات به سمت فیلیمو رفت. ماجرا از آنجایی شروع شد که در بخشی از «گنج فیلیمو» که مسابقهای چهار گزینهای است نام حشدالشعبی نیروی دفاع مردمی عراق به عنوان نیروی تروریست در این مسابقه قرار گرفت و البته لحظاتی بعد پلتفرم هم ضمن عذرخواهی، این اتفاق را یک اختلال لحظهای عنوان کرد.
واکنشها البته در شبکه اجتماعی ایکس کماکان به این اتفاق ادامه دارد. در این میان البته، حواشی به سمت آثار خارجی این پلتفرم میرود. از «پسر شائول» گرفته تا «فهرست شیندلر»، «پیانیست»، «زندگی زیباست»، «وقتی هیتلر خرگوش صورتی مرا ربود»؛ در همه این آثار یک وجه اشتراک وجود دارد و آن تبلیغِ هولوکاست و پرداختن به یک ماجرایی با کاراکتر یهودیت.
به طورمثال «پسر شائول» به ماجرای یک زندانی یهودی که موظف است جنازههای همنوعان خود را بسوزاند میپردازد. با پیدا کردن خاخامی از بین اسیران، مراسم مذهبی یهودی را برای پسر بهجا میآورد. او برای رسیدن به این خواستهاش، با عدهای از اسرا که قصد شورش در اردوگاه را دارند، همراه میشود. این فیلم محصول مجارستان است.
یا «فهرست شیندلر»در مورد رنج یهودیان در خلال جنگ جهانی دوم است جایی که در لهستان تحت اشغال آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، اسکار شیندلر بعد دیدن بلایی که نازی ها سر یهودیان می آورند نگران کارگران یهودیش میشود و…
فیلم پیانیست برگرفته از داستان زندگی ولادیسلاو اشپیلمان یکی از بهترین نوازندگان پیانو در لهستان و در زمان هولوکاست است و نشان میدهد که چگونه این نوازنده مشهور یهودی برای نجات و زنده ماندن از دست نازیها در جنگ جهانی دوم فرار میکند و چگونه امید خود را برای بهتر شدن دنیا از دست نمیدهد….
یا «زندگی زیباست» به زندگی یک یهودی روشنفکر در ایتالیا میپردازد که به همراه خانوادهاش اسیر نیروهای متحدین میشود و به اردوگاه کار اجباری نازی فرستاده میشود. همچنین در فیلم «وقتی هیتلر خرگوش صورتی مرا ربود» یک فیلم از محصولات کشور آلمان است. داستان یک خانواده یهودی است که مجبور شدند از نازیها در برلین فرار کنند.
البته آمارها از عدم نظارت درست بر فیلمها و سریالهای خارجی پخش شده توسط پلتفرمها به اعداد بیشتری میرسد. یعنی در واقع دهها فیلم دیگر توسط کارگردانان یهودی تبار ساخته شدهاند تا با نشان دادن افسانه هولوکاست به عنوان ظلمی که به یهودیان در طول تاریخ گذشته، وارد آمده، یاد کنند.
اتفاقی که چند روز گذشته، محمدرضا عباسیان چهره شناخته شده در سینما، تلویزیون و شبکه نمایشخانگی در برنامه «جامجم» به آن اشاره کرد. او گفت: «پلتفرمها اکنون بهطور کامل محتواهای خارجی را بدون نظارت دقیق منتشر میکنند، و این وضع بهخصوص در مورد تبلیغ فرهنگهای مخالف عرف ما، همچون همجنسگرایی یا تبلیغ فرهنگهای غیرایرانی، بسیار نگرانکننده است.
وقتی که پلتفرمها راه افتادند دولت وقت برای اینکه حمایت ویژهای از رشد اینها داشته باشد، اعلام کرد فیلم خارجی رو بدون رایت پخش کنید. امروز هر تولیدی در هر کجای دنیا با هر زبان و محتوایی در پلتفرمها وجود دارد.
خلاف مصرح قانون اساسی و خلاف مصرح ابلاغیه مقام معظم رهبری و سیاستهای کلی نظام و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد عرضه محتوای خارجی است و خلاف عرف ما تبلیغ همجنسگرایی، تبلیغ مسیحیت، تبلیغ ارتش ایالات متحده آمریکا و هزاران اتفاق دیگر تا چیز دیگه به لحاظ محتوایی است.
این اتفاق دردناکی است که امروز در پلتفرمها، ما شاهد تغییرات فرهنگی چشمگیری هستیم. بهعنوان مثال، نحوه پوشش و حجاب در محتوای تولید شده روز به روز در حال تغییر است و حتی بعضی از آنها بهطور مستقیم، اخلاقیات جامعه ما را هدف قرار میدهند.
در حال حاضر، بهویژه در پلتفرمها، دیگر محدودیتی در پوشش وجود ندارد و بسیاری از فیلمها و سریالها بهراحتی از ممیزی عبور میکنند. بهطور مثال، یقه لباسها بازتر میشود، صورتها بهطور روتوسکوپی (جلوهسازی) تغییر میکند و محتوای زیرنویس بهگونهای تنظیم میشود که حتی کسانی که به زبان انگلیسی تسلط ندارند، معنای کلمات رکیک را متوجه شوند.
در این شرایط، پلتفرمها مسئولیت محتوای خارجی را بهطور کامل به عهده گرفتهاند، اما ساترا دیگر هیچگونه نظارتی بر این محتوای خارجی ندارد. هیچگونه اعتراض یا انتقادی به مدیران پلتفرمها نیست، زیرا آنها تنها در چارچوب اختیاراتی که به آنها داده شده، عمل میکنند.
اما اعتراض و انتقاد باید متوجه ساترا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد که این اختیار را به پلتفرمها دادهاند. در واقع، در حالی که نظارت بر محتوای داخلی بهطور نسبی انجام میشود، بخش عمدهای از محتوای خارجی رها شده و در اختیار پلتفرمها قرار گرفته است.»
انتهای پیام/