از ورود به دنیای بهزیستی با «بچه مردم» تا دیدار سیاسیون با «اسفند»
۰۸:۴۷ – ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
سومین روز جشنواره با یاد آرشاک قوکاسیان و پرویز ربیعی از هنرمندان عرصه دوبله آغاز شد. در این روز جشنواره شاهد حضور پررنگ چهرههای سیاسی بود که برای تماشای آثار اجتماعی و دفاع مقدسی آمده بودند. از میان این چهرهها میتوان به علی ربیعی (دستیار اجتماعی رئیسجمهور)، سید ضیا هاشمی (معاون فرهنگی اجتماعی دکتر عارف و عضو شورای پروانه ساخت آثار سینمایی)، محسن رضایی (عضو تشخیص مصلحت نظام) و مهدی شفیعی (معاون توسعه مدیریت سازمان سینمایی) اشاره کرد.
در روزی که گذشت، بهرام رادان، که پیشتر به عنوان یکی از هفت داور مسابقه سینمای ایران چهل وسومین جشنواره فیلم فجر معرفی شده بود، از هیات داوران جشنواره به دلیل عدم حضور در داخل کشور، خارج شد.
زنگ اول: «رها» و مواجهه با تلخیهای زندگی
روز سوم جشنواره با نمایش فیلم «رها» به کارگردانی حسام فرهمند آغاز شد. این فیلم که روایتی تلخ را دنبال میکند، در نشست خبری خود شاهد حضور عوامل فیلم و طرح مباحث مختلف از سوی خبرنگاران بود.
نشست رسانهای «رها» با اجرای منصور ضابطیان و حضور حسام فرهمند (کارگردان)، سعید خانی (تهیهکننده)، شهاب حسینی و غزل شاکری (بازیگران فیلم)، روزبه رایگا (مدیر فیلمبرداری)، مهدی سعدی (تدوینگر)، رسول علیزاده (طراح صحنه) و علی حسینی (نویسنده) برگزار شد.
فرهمند در پاسخ به انتقادات درباره تلخی فیلم، گفت: «بخشی از تلخی به شرایط قصه و زیست کاراکترها بازمیگردد. اما فیلم سیاهنمایی نمیکند.» شهاب حسینی نیز با اشاره به قدرت قصهگویی فیلم، عنوان کرد که متن اثر نتیجه سالها زیست و دغدغه شخصی کارگردان و نویسنده است. علی حسینی، نویسنده فیلم، نیز تأکید کرد که علاقهاش به نوشتن قصههای تلخ، ناشی از نگاه او به زندگی است. نشست خبری «رها» یکی از پرحرارتترین نشستهای روز سوم جشنواره بود و بازتابهای مختلفی در میان منتقدان و رسانهها داشت.
زنگ دوم: «بچه مردم» و ورود به دنیای بچههای بهزیستی
سانس دوم روز سوم جشنواره به فیلم «بچه مردم» به کارگردانی محمود کریمی اختصاص داشت. عوامل فیلم، شاهد تشویق پرحرارت اهالی رسانه بعد از پایان فیلم بودند. این اثر که در ژانر ملودرام اجتماعی قرار میگیرد، داستانی احساسی و درگیرکننده را روایت میکند که در نشست خبری آن نیز مورد بحث قرار گرفت.
در این نشست، کارگردان درباره پیام فیلم و ارتباط آن با واقعیتهای اجتماعی ایران سخن گفت. او تأکید کرد که تلاش کرده است روایت را از کلیشههای رایج ملودرامهای اجتماعی دور کند و تصویری واقعیتر ارائه دهد. بازیگران فیلم نیز درباره تجربه ایفای نقش در این اثر و چالشهای آن صحبت کردند. برخی از منتقدان به ریتم فیلم و تأثیرگذاری احساسی آن اشاره کردند و نشست با سوالات متعدد خبرنگاران به پایان رسید.
زنگ سوم: «اسفند»، درامی متفاوت از دانش اقباشاوی
در سومین سانس روز سوم، فیلم «اسفند» ساخته دانش اقباشاوی درحالی روی پرده رفت که پذیرای چهرههای سیاسی بود. این فیلم با روایتی خاص و متفاوت، فضایی خاص را برای مخاطبان خود ترسیم کرد. نشست خبری این فیلم با حضور کارگردان، تهیهکننده و بازیگران و همچنین خانواده شهید علی هاشمی و گرامیداشت یاد زندهیاد جلیل شعبانی تهیهکننده این اثر برگزار شد.
اقباشاوی در این نشست تأکید کرد که فیلم او با نگاهی به انسان و تغییرات روحی و روانی او ساخته شده است. خبرنگاران درباره سبک روایت و میزان واقعگرایی فیلم سوالاتی را مطرح کردند و برخی از منتقدان از فیلم به عنوان اثری جسورانه در سینمای ایران یاد کردند. در مقابل، برخی منتقدان نیز به ریتم کند داستان و ساختار روایت غیرخطی آن اشاره کردند. رضا مسعودی، بازیگر فیلم نیز در پاسخ به انتقادها درباره حضور نداشتن سوپراستار در فیلم گفت: جغرافیا و زبان دو ویژگی مهم هستند و برای همین نیاز است که بازیگر بومی در کار بازی کند.
زنگ چهارم: «آبستن» و پرسشهای اجتماعی
آخرین فیلمی که در سانس چهارم روز سوم به نمایش درآمد، «آبستن» بود. نشست خبری فیلم سینمایی «آبستن» با حضور محمد تنابنده (کارگردان)، مصطفی تنابنده (کارگردان)، جلال تیموری (تهیهکننده)، وحید جعفری (نویسنده)، سعید هنرمند (طراح صحنه و لباس)، امیر عاشق حسینی (مدیر صدابرداری)، توماج دانش بهزادی و رها خدایاری (بازیگر) برگزار شد. در نشست خبری این فیلم که تنها فیلم سکانسپلان جشنواره است، خبرنگاران درباره مسائل حقوقی سوالهایی پرسیدند.
زنگ آخر: آتش و گلستان
سانس پایانی جدول نمایش برج میلاد به عنوان سینمای رسانهها در ساعت ۲۲ اختصاص به نمایش فیلم مستند داستانی «آتش و گلستان» به تهیهکنندگی و کارگردانی علی روئینتن یافت. این فیلم که درباره ابراهیم هادی ساخته شده است به دلیل مشکلات فنی به طور کامل نمایش داده نشد و تهیهکننده با حضور روی سن به دلیل مشکل ایجاد شده از مخاطبان عذرخواهی کرد.
منبع: فیلم فجر