اخبار فرهنگی

«اوج» چگونه می‌تواند در تئاتر تأثیرگذار باشد؟

خبرگزاری مهر

«اوج» چگونه می‌تواند در تئاتر تأثیرگذار باشد؟

به گزارش خبرنگار مهر، اداره‌کل هنرهای نمایشی به عنوان متولی تئاتر در بسیاری از موارد به دلیل کمبود بودجه و امکانات توانایی حمایت قابل توجه از هنرمندان تئاتر و نسل‌های جدیدی را که وارد این عرصه می‌شوند، ندارد. بارها و بارها صحبت از هم‌افزایی و همکاری نهادها و سازمان‌های مختلف فرهنگی و هنری و حمایت آن‌ها از هنرهای نمایشی مطرح شده ولی هیچ‌گاه به صورت عملی شاهد حمایت این سازمان‌ها نبوده‌ایم.

در مقاطعی برخی نهادهای فرهنگی و هنری به شکل موازی اقدام به حمایت و تولید برخی آثار نمایشی می‌کنند که هزینه‌های بالایی هم برای تولید و اجرای این آثار صرف می‌شود اما آثار قابل توجهی نیستند و تنها به لحاظ زرق و برق چشمان مخاطبان را به خود جلب می‌کنند.

سازمان هنری رسانه‌ای «اوج» از جمله سازمان‌هایی است که از بدو شکل‌گیری توجه ویژه‌ای به حضور سینما و تصویر داشته و طی چند سال اخیر هم در حوزه تولید و اجرای تئاتر ورود کرده است. تولیداتی که «اوج» از آن‌ها حمایت کرده آثاری «بیگ پرداکشن» هستند که از امکانات و چهره‌های مختلف بهره برده‌اند.

اما جای تأمل دارد که هدف سازمان هنری رسانه‌ای «اوج» تنها پر کردن جدول آماری در زمینه حمایت و تولید از تئاتر است یا این سازمان چشم‌اندازی را در این زمینه ترسیم کرده است.

به طور حتم «اوج» می‌تواند به جای صرف هزینه برای تولیدات بزرگ، از جریان‌های مستقل و استعدادهای جوان تئاتری حمایت کند.

حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی درباره تعاملی که سازمانی همچون «اوج» می‌تواند در زمینه تئاتر با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشد، به خبرنگار مهر گفت: همانطور که سازمان هنری رسانه‌ای «اوج» در حوزه رسانه و جنبه‌های مختلف هنر در رسانه، خود را موظف به فعالیت داشته است، می‌تواند در کنار هنرمندان تئاتر اتفاقات قابل توجهی را رقم بزند.

وی معتقد است «اوج» می‌تواند در زمینه کشف استعدادهای جوان حوزه تئاتر و همچنین برگزاری جشنواره‌های هنری فجر سهم به‌سزایی داشته باشد.

نیلی یادآور شد: نگاهی که در «اوج» وجود داشته تئاتر را کمرنگ کرده بود و این سازمان فقط به سراغ تولید کارهای بزرگ یا میدانی رفت. در تئاتر جاهای خالی وجود دارد که اوج می‌تواند با تعامل و همچنین برنامه‌ریزی نقش مهمی را برای پر کردن‌شان ایفا کند.

مدیرکل هنرهای نمایشی تأکید کرد: با رویکرد و نگاه جدیدی که آقای سیدمحمد هاشمی دارد امید اینکه اتفاقات مؤثری در زمینه حمایت «اوج» از هنر به ویژه هنر تئاتر رخ دهد وجود دارد. جای خالی «اوج» در جریان‌سازی در بخش حرفه‌ای تئاتر خالی است و امیدوارم با حضور آقای هاشمی این روند شکل بگیرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: «اوج» باید رصد خود را قوی و گروه‌های مستعد و تأثیرگذار را شناسایی کند و بخش آموزش تئاتر را نیز به درستی فعال کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا