بودجه فرهنگی اکثر ارگانها صرف نصب چند بنر میشود!
به گزارش خبرنگار مهر، محمد گلهملکی کارگردان تئاتر که این روزها با نمایش «اگرسور» در نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت حضور دارد و در پلاتو ماه حوزه هنری شهر اهواز به صحنه رفته است، درباره ارزیابی خود از وضعیت جشنواره و تئاتر مقاومت گفت: در وهله اول باید بستری مهیا شود که هنرمند بتواند دغدغههای خود را روی صحنه بیاورد و سپس موضوعهای ملی، مذهبی با محوریت دفاع از کشور در فرایند ارزشگذاری مورد اقبال بیشتری قرار گیرد و مضاف بر آن متون تایید شده و منتخب جشنواره پس از پایان اجرا به چاپ و انتشار برسد.
وی یادآور شد: افزایش کمکهزینه گروهها نیز از جمله مواردی است که باید ارتقا پیدا کند زیرا هزینههایی که گروههای نمایشی برای تولید یک اثر از ابتدا تا انتها متقبل میشوند، بسیار سرسامآور است و به طور کلی موضوع مالی از ارکان اصلی یک گروه هنری است. باید از جانب دبیرخانه جشنواره و یا انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تدابیری در نظر گرفته شود که اجراهای مطلوب از لحاظ کیفی در چندین شهر روی صحنه بروند تا با حمایت ارگانها از اجراهای عمومی بینشهری، بازگشت سرمایه انجام شود. باتوجه به اینکه بودجه فرهنگی اکثر ارگانها در نهایت صرف نصب چند بنر در سطح شهر میشود، محتمل خواهد بود که با ریلگذاری صحیح و اصولی بودجههایی از این قبیل صرف تئاتر مقاومت شود.
ملکی با اشاره بر اهمیت موضوع خیر و شر در پروژه نمایشی «اگرسور»، تصریح کرد: در نمایش «اگرسور» که معنی لغوی آن مهاجم است، سعی کردهام جهانی مابین خیر و شر را با قالب ارسطویی خلق کنم. در این نمایش از بعد محتوایی به یک اتفاق تاریخی مهم یعنی پیروزی فرماندهان مسلمان در تقابل با صهیونیستها و پس از آن به اهمیت تونلهای زیرزمینی نوار غزه که جامعه غیرنظامی ساکن در این موقعیت جغرافیایی در صورت محاصره شهر امکان گریز داشته باشند، اشاره کردهام. در نهایت میتوانم بارزترین ویژگی محتوایی این نمایش را تاکید بر اتفاقات صریح تاریخی، بیان کنم.
کارگردان «اگرسور» در پایان تأکید کرد: تنها نکتهای که به نظر من میتواند در ادوار بعدی جشنواره مورد توجه قرار گیرد، انتخاب هیئت داوران مجزا برای هر استان از بین پیشکسوتان همان استان است که مشکلات احتمالی در پروازهای داخلی و اتفاقات پیشبینی نشده که سبب بروز ناهماهنگی میشود، رخ ندهد. یا اینکه هیئت داوران اعزامی از تهران از یک روز پیش از بازبینی در شهر مقصد حضور داشته باشند تا با شادابی بیشتری آثار را به تماشا بنشینند. هر چند که هیئت داوران کارکشته و بسیار حرفهای هستند اما گمان میکنم که خستگی باعث شود حتی یک اثر باکیفیت نیز، بار کیفی کمتری را به هیئت داوران منتقل کند.
نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت پاییز و زمستان سال ۱۴۰۳ به دبیری محمد کاظمتبار توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح در تهران و شهرهای مختلف کشور در حال برگزاری است.