جنجال خاطره حدادیان از «پایتخت» و تنابنده/ بهترین مجری یلدا که بود؟
خبرگزاری مهر-گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی میپردازد. همچنین در این بسته، نیمنگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاهترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.
امروز پنجشنبه ۶ دی میتوانید با شماره ۱۸۰ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.
چهره هفته؛ خسرو خسروشاهی
خسرو خسروشاهی این هفته در قالب جشنواره فیلم رشد تجلیل شد. خسروشاهی جزو معدود صداهای ماندگار و خاص نسل طلایی دوبله ایران است و این سال های اخیر به دلیل کسالت کمتر توانسته مشغول دوبله شود اما هر بار با عشق از این حرفه سخن گفته است. حتماً تجلیل های این چنینی اتفاقاتی لازم و مهم است اما خوب است که برای این چهره های طلایی با صداهای طلایی یادبودهای دیگری هم گرفته شود. این هفته ژاله علو با آن صدای خاص و ماندگارش هم درگذشت و بهزاد فراهانی درخواست کرد که به یاد او تندیسی در مقابل استودیو هشت در مجموعه ارگ رادیو نصب شود.
شاید حتی بهتر باشد که چنین اتفاقاتی در زمان حیات این بزرگان صداوسیما انجام شود. کسانی که ستاره شدن هیچ گاه باعث نشد از تلویزیون و رادیو به سینما و شبکه نمایش خانگی کوچ کنند و همیشه با عشق از خانه دوم خود یعنی صداوسیما حرف زده اند.
خوب است چنین تندیسی برای امثال خسرو خسروشاهی هم در نظر گرفته و در خود صداوسیما نصب شود تا یادمانی از پیشکسوت های رادیو و تلویزیون باشد.
قول ساخت تندیس ژاله علو را فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت در مراسم تشییع پیکر این بازیگر و گوینده فقید رادیو داد. حتماً صداوسیما می تواند با همکاری نهادها و مراکز مختلف تدبیری برای پاسداشت جمعی از پیشکسوت ها بیندیشد تا سال های میانسالی را با دلخوری و نارضایتی و یا احساس فراموش شدگی سپری نکنند.
جنجال هفته؛ حواشی تشکر از «پایتخت» از زبان حدادیان
سعید حدادیان خاطره ای را نسبت به محسن تنابنده و سریال «پایتخت» مطرح کرد که در فضای مجازی بسیار فراگیر شد و باعث شد خود تنابنده هم ماجرا را به نوعی رد کند. او خطاب به مسئولان این سخنان را می گفت و تعریف کرد که با محسن تنابنده برای ساخت سریال «پایتخت» تماس گرفته است و بعد تنابنده به او گفته است که فقط چهار نفر برای این سریال از تشکر کرده اند از جمله خود حدادیان، ابراهیم حاتمی کیا، رخشان بنی اعتماد و … او البته این سخنان را به عنوان هشدار می گفت و اینکه چرا باید چنین سریالی کمتر مورد حمایت قرار بگیرد.
این سخنان بازتاب زیادی پیدا کرد و البته خود تنابنده در مصاحبه کوتاهی به نوعی این سخنان را رد کرد و گفته که بسیاری بابت سریال «پایتخت» از او تشکر کرده اند و هیچ گاه نگفته است فقط ۴ نفر بوده اند.
سریال «پایتخت» البته همواره محبوب مدیران بوده است و از تعداد مخاطبان آن در هر دوره ای سود برده اند. آخرین سری از این مجموعه درگیر حواشی زیادی شد که هم در محتوا و خروجی سریال و هم حواشی فرامتنی ساخت این مجموعه را به محاق برد.
این روزها این سریال در حال تصویربرداری است و قرار است نوروز ۱۴۰۴ به آنتن برسد.
نکته هفته؛ شفافیت و پاسخگویی «جام جم»
از ابتدای پخش فصل جدید «جام جم» درباره این برنامه که برند دوره تحولی ریاست پیمان جبلی بر صداوسیماست ۲ بار نوشتیم و هشدار دادیم که کاش این برنامه محافظه کار نشود. سندمان هم برخی از قسمت های برنامه، رویکردها و مباحثی بود که انتظار می رفت با چالش و جدیت و صراحت بیشتری پیش برود.
در هفته اخیر هم تهیه کننده برنامه طی مصاحبه ای عمومی اعلام کرد که این برنامه محافظه کار نخواهد شد و با صراحت گفت «کسی از ما نخواسته است که فتیله نقد را پایین بکشیم» و هم در قسمت اخیر مستقیم به این نقد اشاره شد.
سیداحمد موسوی صمدی مجری «جام جم» در ابتدای برنامه به نقدی که به تازگی روی این برنامه داشتیم اشاره کرد و گفت: در خبرگزاری مهر نقدی به برنامه «جامجم» وارد شده که بهطور خاص بیان شده بود که این برنامه محافظهکار شده است و دیگر آن برنامه داغ و پرحرارت با گفتگوهای آتشین و مناظرات پرتنش در آن دیده نمیشود. در فصل جدید هم اشاره کرده بودند که تنوع آرای مختلف و صدای متفاوت در برنامهها کمرنگ شده است.
مجری سپس به رویکرد برنامه اشاره و در ادامه بیان کرد که در جواب به نقدهایی که در خصوص کم شدن مناظرات در فصل جدید مطرح شده است، میخواهم بگویم که «جامجم» به هیچ وجه محافظهکار نشده است. مصطفی هیودی، تهیهکننده برنامه، به درستی اشاره کرده بود که هیچکس به ما نگفته که نقدها را در «جامجم» کاهش دهیم. ما به تعهد خود به مخاطب وفاداریم و همچنان با شفافیت و صداقت مسیر خود را ادامه میدهیم.
فارغ از رویکرد برنامه در موضوعات چالشی و بحث برانگیز همین که عوامل برنامه انتقادات بیرونی توسط رسانه ها را دریافت کرده و حتی به صراحت آنها را روی آنتن مطرح می کنند خود یک اتفاق تحسین برانگیز در برنامه است. کمتر برنامه ای در تلویزیون وجود دارد که نقدها علیه خود را تحمل کرده و حتی در پس شفاف سازی و پاسخگویی نسبت به آنها بربیاید و «جام جم» تا الان نشان داده صرفاً برای ژست و شوآف نیست که سراغ نقد و چالش رفته است.
بازتاب هفته؛ مژده لواسانی بهترین مجری یلدا
در هفته اخیر رسانه های مختلفی از برنامه های یلدایی تلویزیون نوشتند و به نوعی برنامه ها و شبکه های مختلف را زیر ذره بین نقد بردند. مجریان مختلفی در شبکه های سیما اجرای برنامه های یلدایی را بر عهده داشتند که هر یک نقاط قوت و ضعف خود را داشتند. خبرگزاری مهر هم در گزارشی به برنامه های یلدایی شبکه های یک، دو، سه و نسیم پرداخت. شبکه های سراسری که این روزها بیشتر در دسترس مخاطب و محل رجوع آنها هستند.
روزنامه هفت صبح اما در کنار پرداختن به مجری های یلدایی و آنالیز روی این مجریان، بهترین مجری یلدا را هم انتخاب کرد. این روزنامه در بخش آنالیز بدون اینکه تفکیکی میان مجریان زن و مرد قائل شود مژده لوسانی را به عنوان بهترین مجری یلدا انتخاب کرد و درباره برنامه یلدایی شبکه تهران «شب فیروزه ای» و اجرای آن نوشت: «مژده لواسانی علاوه بر حضور مقابل دوربین، شعر میگوید و کتاب مینویسد و چند تا نقطه. اینها ابزارهایی کارآمد برای او محسوب میشوند تا موقع اجرا از آنها خرج کند به همین خاطر در شب فیروزهای حرفهای کلیشهای در باب یلدا و دورهمی و غیره نزد بلکه به کلامش عمق داد و آن را آغشته به ادبیاتی زیبنده کرد چیزی که متاسفانه خیلی از مجریان از آن بیبهره هستند و حتی واژه کم میآورند و گاه جملاتشان نامفهوم است. لواسانی همچنین سراغ نقد اجتماعی رفت که صحبتهایش درباره اهمالها نسبت به رفع مشکل آلودگی هوا بازتاب فراوانی داشت.»
این روزنامه در بخش دیگری درباره اجرای لواسانی و ویدئویی که نسبت به موضع گیری او درباره آلودگی هوا در شبکه های اجتماعی بازتاب یافت، آورده است: «او در «شب فیروزهای» پذیرای مهمانانی شد که اغلبشان کارشناس و متخصص حوزههای مختلف بودند. کار خوب لواسانی جایی بود که توانست بحثهای عمیق را ساده سازی کند تا برای همه قابل فهم باشد.»
مژده لواسانی جزو معدود مجریان زن حال حاضر تلویزیون است که معمولاً نسبت به حوزه کاری خود هم اهل مطالعه است و هم تلاش می کند به گونه ای حرفش را بزند که تاثیر داشته باشد و شنیده یا دیده شود. این دیده شدن خیلی متفاوت است با مجریانی که حرف های زرد و حاشیه ای روی آنتن می زنند تا صرفاً وایرال شوند و نه مخاطب سود ببرد و نه برای مسئولی گزندی داشته باشد.
با این حال در شبکه تهران هر چقدر اجرای لواسانی خوب بود طراحی «شب فیروزه ای» نتوانست جذابیت شب یلدایی و آیتم های سرگرم کننده برای مخاطب داشته باشد. شبکه تهران از وقتی از شبکه سراسری خارج شده است گویی از دایره ضرورت های مدیران هم خارج شده است و گویی کمتر اهمیتی برای این شبکه قائل هستند.