اخبار فرهنگی

ساخت برنامه در برون مرزی صدا و سیما چه چالش هایی دارد؟

غلامرضا صیامی‌زاده یکی از برنامه‌سازان شبکه سحر از ویژگی‌ها و چالش‌های ساخت برنامه در شبکه‌های برون مرزی صدا و سیما می‌گوید.

خبرگزاری تسنیم

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، غلامرضا صیامی‌زاده یکی از برنامه‌سازان قدیمی معاونت برون‌مرزی صدا و سیما است که سعی دارد علاوه بر نمایش غنای هنر و آیین این سرزمین کهن بر اشتراکات فرهنگی و سرزمینی کشورمان با همسایگان خود پیوندی ناگسستنی ایجاد کند. با او همراه شدیم تا علاوه بر کنکاشی در گذشته از جدیدترین برنامه‌ها و ایده‌هایش باخبر شویم.

این برنامه‌ساز با اشاره به اینکه در سال 1376، اولین سریال تولیدی سیمای آذری به نام «روزگار وصل» را ساخته، افزود: اندکی بعد شبکه سحر کم‌کم شکل فعلی به خود گرفت و من در سال 1381 فیلم بلند داستانی «شیخ شامل» را که درباره مبارزات «شیخ شامل داغستانی» رهبر مسلمانان قفقاز در قرن نوزدهم بود برای کانال سحر آذری ساختم.

صیامی‌زاده ادامه داد: سال 1385 و 1386 دو تله فیلم برای سیمای استان‌ها ولی این بار شبکه هامون استان سیستان و بلوچستان ساختم که از شبکه اول سیما پخش شدند؛ اولی بنام «چاه فرشته» که در جشنواره تولیدات مراکز هفت جایزه از جمله بهترین تهیه‌کنندگی و کارگردانی را دریافت کرد. تله فیلم بعدی نیز «تب پنهان» بود. سال 1388 مجموعه مستند «موقام» درباره موسیقی آذربایجان برای شبکه سحر آذری ساختم و در سال 1390 سریال «روزنامه‌چی‌ها» را در 80 قسمت و در کشورهای جمهوری آذربایجان و گرجستان برای شبکه سحرآذری ساختم که تا به امروز طولانی‌ترین سریال تولید شبکه سحر است. پس از چند سال وقفه در فعالیت‌های رسانه‌ای مجدداً در سال 1397 مجموعه مستند «موسیقی دینی آذربایجان» را برای شبکه سحر آذری ساختم که شامل 52 کلیب موسیقی مذهبی برای مناسبت‌های مختلف بود.

این برنامه‌ساز معاونت برون‌مرزی در خصوص ساخت برنامه برای آینده توضیح داد: در حال حاضر مشغول تولید برنامه «ساعت سینما» با محوریت سینمای آذربایجان در دوران شوروی سابق هستم که در 26 قسمت تولید می‌شود. چند طرح مستند، سینمایی و تله تئاتر هم آماده کرده‌ام که منتظر نظر شورای شبکه هستم که در صورت تائید، فرآیند ساخت آن آغاز خواهد شد.

صیامی‌زاده در پاسخ به این سؤال که در هنگام ساخت برنامه‌های مستند، بیشتر روی چه موضوعاتی تأکید دارید، گفت: در کارهای مستند، عمدتاً موضوعات فرهنگی، سیاسی و تاریخی را مدنظر دارم اما با توجه به اولویت‌های فعلی شبکه سحر، بیشتر روی  موضوعات سیاسی و تاریخی کار  می‌کنم.

این برنامه‌ساز درباره چالش‌های ساخت برنامه در شبکه‌های تلویزیونی برون‌مرزی همچون سحر یا الکوثر گفت: موضوعات موردنظر شبکه عمدتاً بسیار تخصصی هستند؛ موضوعاتی که شاید برای تهیه‌کنندگان خارج از برون‌مرزی جذابیتی ندارد و یا اصلاً این موضوع برای آنها آشنا نیست. ضمن اینکه شناخت جامعه مخاطب و همین‌طور روانشناسی مخاطبان شبکه در کشورهای هدف امر فوق‌العاده مهمی هست که دست یافتن به این قابلیت برای همه تهیه‌کننده‌ها ممکن نیست که البته فعالیت مستمر در معاونت برون‌مرزی و ارتباط تنگاتنگ با مخاطبان این امکان را برای تهیه‌کنندگان برون‌مرزی فراهم می‌کند.

صیامی‌زاده افزود: به نظر من یکی دیگر از ویژگی‌های خاص ساخت برنامه برای معاونت برون‌مرزی، ارتباط با مخاطبانی است که از نزدیک آنها را نمی‌شناسیم و این از نظر من موضوعی چالش‌برانگیز است.

وی درباره نحوه دریافت بازخورد مخاطبان گفت: در گذشته از طریق تلفن و ایمیل بعضی بازخورها را دریافت می‌کردیم، اما اکنون عمدتاً از طریق صفحات مجازی شبکه، نقطه نظرات مخاطبان را دریافت می‌کنیم. سریال‌های ایرانی و برنامه‌ها و مستندهای چالشی بیشترین مخاطب را دارند و با استقبال خوبی مواجه می‌شوند.

وی در پایان گفت: امیدوارم سازمان توجه بیشتری به ویژه از نظر حمایت‌های مالی نسبت به شبکه‌های برون‌مرزی داشته باشد، زیرا تا جایی که اطلاع دارم بودجه‌های تولید در برون‌مرزی پایین است و این با اهداف بلند مدت چندان همخوانی ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا