اخبار فرهنگی

ساخت فیلم کافه ای راحت تر از فیلمسازی از قهرمانان ملی است

محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده فیلم سینمایی صیاد از سختی های تولید فیلم سینمایی از قهرمانان ملی ایران گفت و از دستگاه های فرهنگی گلایه کرد

خبرگزاری تسنیم

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری فیلم سینمایی صیاد در جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده فیلم «صیاد» در نشست خبری پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد؛ او درباره اینکه آیا قرار است مینی سریال از این اثر سینمایی ساخته شود، گفت: ما یک فیلمنامه سینمایی داشتیم، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، آن فیلم سینمایی را ساختیم و قصدی هم برای ساخت مینی‌سریال نداریم.

وی ادامه داد: البته اگر براساس فیلمنامه اولیه‌ای که داشتیم، فیلم ساخته می‌شد، احتمالاً نزدیک به 3 ساعت طول می‌کشید. بنابراین، فیلمنامه بازنویسی شد؛ با این حال قصدی برای ساخت سریال نداریم.

جواد افشار کارگردان فیلم «صیاد» درباره انتخاب مارال بنی آدم توضیح داد و گفت: این انتخاب به دلیل توان بازیگری او بود. شاید خانم‌های دیگری هم می‌توانستند به جای ایشان بازی کنند، اما خانم بنی‌آدم ثابت کردند که بازیگر بسیار توانمندی هستند. خوشحالم که او در کنار علی سرابی به خوبی نقش خود را ایفا کرد.

افشار تاکید کرد که خانواده شهید صیاد از این فیلم استقبال و حمایت کردند.

شفیعی گفت: در کشور ما دستگاه‌های مختلف فرهنگی برای حمایت از این‌گونه آثار وجود دارند، اما متأسفانه تعدد این نهادها بیشتر از اینکه کمک‌کننده باشد، تبدیل به مانع شده است. این نهادها ساختارهای پیچیده‌ای ایجاد کرده‌اند که روند تولید را دشوار می‌کند. برای مثال، در مورد فیلم شهید صیاد شیرازی، ما تنها بخشی کوتاه از زندگی پر فراز و نشیب این فرمانده رشید اسلام را به تصویر کشیدیم، اما همین کار هم با چالش‌های بسیاری همراه بود.

وی افزود: در چنین شرایطی، بسیاری از فیلمسازان مانند ابراهیم حاتمی‌کیا نیز در مسیر ساخت فیلم‌های مرتبط با دفاع مقدس و شهدای بزرگ کشور، با موانع متعددی روبه‌رو شده‌اند. من هم می‌توانستم فیلم کافه ای بسازم اما میخواستیم فیلمی از قهرمانان کشورمان بسازیم. ساخت فیلم‌هایی از این دست نیاز به حمایت واقعی دارد، نه صرفاً ایجاد مقررات پیچیده که کار را دشوارتر کند.

تهیه‌کننده فیلم «صیاد» درباره استفاده از هوش مصنوعی در این فیلم سینمایی گفت:  قرار بر این بود که استفاده از هوش مصنوعی در این فیلم 40 به 60 باشد، یعنی هم یادی از خود شهید شود و هم صدای او به‌طور کامل دیده نشود یا زحمتی که کشیده شده، تضییع نگردد. در این پروژه چیزی به نام «تغییر صدا» نداشتیم، بلکه «تغییر فرکانس» انجام شد. برای این کار، فردی وقت زیادی گذاشت و بخش قابل توجهی از سخنرانی‌ها و صداهای ضبط‌شده از شهید صیاد را بررسی و بازسازی کرد.

وی افزود: این کار بسیار سخت و پیچیده‌ای بود. در سینمای ایران، پیش از این نیز نمونه‌ای مشابه در فیلم ایستاده در غبار اثر آقای مهدویان دیده شد. در آن فیلم، ایشان با زحمت فراوان و صرف زمان زیاد، صداهای واقعی ضبط‌شده و روایت‌های مختلف را کنار هم قرار داده و فیلمنامه را بر اساس آنها تکمیل کرده بودند. در این پروژه نیز از تکنیک مشابهی استفاده شد، اما تفاوت این بود که بازیگر اجرا کرد و ما فرکانسی نزدیک به صدای واقعی شهید صیاد ایجاد کردیم، که به نظر من، یک اتفاق بسیار بزرگ و ارزشمند است.

شفیعی تصریح کرد: البته، من تا حدی ناراحت هستم که برخی از دوستان هنگام دیدن فیلم، این موضوع را مورد توجه قرار ندادند. شخصاً چندین بار در سالن سینما این صدا را شنیدم و به نظرم میزان دقت و شباهت آن به صدای اصلی قابل قبول بود، هرچند شاید نیاز به بررسی مجدد در برخی بخش‌ها داشته باشد.

او با اشاره به کیفیت پایین صدا در سالن برج میلاد گفت: بارها اشاره شده است که کیفیت صدا در این سالن بسیار پایین است، چرا که این سالن برای کنسرت طراحی شده نه نمایش فیلم.  

شفیعی در پاسخ به سوالی درباره هزینه تولید فیلم صیاد گفت: این فیلم از ارزان‌ترین فیلم‌های سینمایی چند سال اخیر بوده است، حداقل بر اساس اطلاعاتی که من از هزینه‌های تولید فیلم‌های دیگر دارم.

تهیه‌کننده «صیاد» درباره نقش آفرینی علی سرابی گفت: یکی از اتفاقات مهم در این پروژه، آشنایی و همکاری با آقای علی سرابی بود. در سینمای ایران تقریباً کسی نبود که به او فکر نکرده باشیم، با او صحبت نکرده باشیم، یا مقدمات همکاری را فراهم نکرده باشیم. اما در نهایت این همکاری به شکل خاصی رقم خورد که حتی خودمان هم دقیقاً نمی‌دانیم چطور انجام شد، اما بدون شک این انتخاب هدایت شده بود؛ به نظرم خود شهید ما را به سمت این انتخاب هدایت کرد.

وی افزود: علی سرابی هم به دلیل مهارت بالا در بازیگری و سال‌ها تجربه در تئاتر، و هم به خاطر علاقه و ارادتش به شهید، گزینه‌ای ایده‌آل برای این نقش بود. در سینما بازیگرانی داریم که ممکن است با برخی پروژه‌ها همراهی نکنند، اما او از ابتدا تا انتها با تمام توان در کنار ما بود. به نظر من، این انتخاب فقط انتخاب ما نبود، بلکه هدایت‌شده بود و خوشبختانه او به‌خوبی از پس این نقش برآمد.

جواد افشار گفت: شخصیت‌ پردازی‌ها در فیلم بر اساس شخصیت‌ها و مستندهای تاریخی بوده است. نباید در این کارها به دنبال شخصیت پردازی‌های کلاسیک باشیم. بنده معتقدم که شهید صیاد شیرازی به عنوان یک اسطوره جنگ و اسطوره شخصیت نظامی برای کشور ما قابل ارائه است؛ او نقطه سیاه و تاریکی در زندگی نداشته که بخواهیم به آن اضافه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: موضوع پیوند بین ارتش و سپاه بخشی از داستان است ؛ مهم ترین هدف ما آگاهی بخشی از سال‌های ابتدایی جنگ بود که نسل امروز به آن وقایع آگاهی بیشتری نیاز دارند؛ دقت داشته باشید که صیاد شیرازی به خاطر رشادت‌ها و دانش نظامی‌اش محبوب مردم و شخصیت‌های عالی رتبه نظام بود.

در بخش دیگری از این نشست خبری، علی سرابی، بازیگر نقش شهید صیاد شیرازی گفت: بدون استثناء همه امرا و درجه‌داران ارتش می‌گفتند مادرت خیلی برای تو دعا کرده است، چرا که نقش یک فرشته زمینی را بازی می‌کنی.

نادر سلیمانی بازیگر فیلم «صیاد» نیز گفت: در هوای بسیار سرد سنندج فیلمبرداری شد و کار کردیم ولی بچه‌ها به خاطر شهید صیاد با دل کار کردند. صادقانه می‌گویم بچه‌ها با قلب شان کار کردند فقط به خاطر اسمی که روی این فیلم است؛ «شهید صیاد شیرازی».

ایوب آقاخانی نیز گفت: امروز در این بزنگاه فیلم «صیاد» و فیلم‌های شبیه آن یک ضرورت است؛ ما جز هنرمند بودن مسئولیت فرهنگی داریم؛ یکی از مسئولیت‌های ما در این بزنگاه سخت ثبت تاریخ معاصرمان برای آیندگان است. هرجا پروژه ملی وجود داشته باشد اگر بتوانم یک گوشه میلیمتری و میکرونی را از زمین بلند کنم با افتخار و با سر می‌دوم برای اینکه به آن جمع بپیوندم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا