«ملاقات با جادوگر» را دستگرمی میدانم/ برخی شوخیهای فیلم خرج شد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه، نقد و بررسی فیلم سینمایی «ملاقات با جادوگر» به کارگردانی حمید بهرامیان به میزبانی روزبه رحیمی نژاد و احسان طهماسبی در قسمت سوم از فصل سوم برنامه «اکران» برگزار شد.
بهرامیان در ابتدای این برنامه که از پلتفرم اکران مدیا پخش می شود، اظهار کرد: اوایل سال ۹۸ قرار بود آقایان مصطفوی و اعتباریان فیلمی را بسازند که در نهایت من به پروژه معرفی شدم و پس از بازنویسی فیلمنامه ای که پیمان عباسی نوشته بود به «ملاقات با جادوگر» رسیدیم.
وی ادامه داد: ۸۰ درصد شوخی های فیلم کار امیرمهدی ژوله است و اواخر مهر ۹۸ فیلمبرداری تمام شد. پس از اتمام فیلم تصمیم گرفتیم عید ۹۸ فیلم را اکران کنیم که دوران کرونا شروع شد. در ادامه اتفاقات مختلف اجازه نداد و در نهایت فیلم اکنون اکران شده است. همان نسخه سال ۹۸ را اکران کردیم و جایی برای تغییر نداشتیم.
این کارگردان سینما یادآور شد: با نگاه آرمانگرایانه از خروجی کار راضی نیستم. من ۲۰ سال دستیار کارگردان بودم و دوست داشتم فیلمی کار کنم که دغدغه ذهنی خودم باشد و اکنون نگرانم روند کمدی ساختن را ادامه دهم. سینما حرفه ای فریبنده است و مجبور بودم بین اینکه فیلم خودم را بسازم و کارگردان شوم، دومی را انتخاب کنم.
بهرامیان افزود: حضور امیرمهدی ژوله در فیلم بسیار تاثیر داشت و معتقدم کسی مثل ژوله نمی تواند کمدی بنویسد. «ملاقات با جادوگر» حدود ۹۴ دقیقه است اما ابتدا ۱۰۳ دقیقه بود. برای کوتاه کردن فیلم از کمدی گذشتیم تا به درام آسیب نرسد و همچنین نقش علیرضا خمسه از فیلم کم نشده است.
احسان طهماسبی منتقد و نویسنده سینما نیز اظهار کرد: «ملاقات با جادوگر» را باید براساس زمان ساخت، بررسی کرد. این فیلم مسئله آقازادگی را مطرح می کند که در جریان سیاسی معاصر برخی واژه ها کارکردش را از دست داده است. این واژه به قدری استفاده شده است که دیگر قبح آن در جامعه ریخته است.
وی ادامه داد: از باب مضمون و از منظر فیلمنامه «ملاقات با جادوگر» نسبت به فیلم های دیگر ساختار قابل قبولتری دارد. این فیلم یک موفقیت بزرگ دارد و از جنس کمدی های ارزشمند است. خود فیلم سعی نمی کند با حذف، سانسور و مواجهه دست به عصا با مخاطب داشته باشد و ناپرهیزی نمیکند.
بهرامیان نیز اظهار کرد: من این فیلم را از رزومه خودم بیرون میگذارم و این اثر را دستگرمی می بینم. فیلمنامه را به لحاظ شوخی دوست دارم. فیلم با زور از بیننده خنده نمی گیرد اما در کارگردانی ۱۰۰ من نیست و امیدوارم در فیلم جدیدم بهتر باشم.
طهماسبی نیز در ادامه یادآور شد: طنازی امیرمهدی ژوله در همه فیلم ها و مسابقات جذاب اما بیش از حد غلو شده است. «ملاقات با جادوگر» ترکیب چند استندآپ کمدی امیرمهدی ژوله بوده و برخی برگه های آس فیلم بیات شده است.
بهرامیان با اشاره به اکران نشدن فیلم در ۵ سال اخیر توضیح داد: برخی صحنه های فیلم را جاهای مختلف می دیدم از جمله آن آوازخواندن ژوله که در «جوکر» خرج شد یا سیگار روشن کردن برای یک مرد که در یک سریال دیگر دیدم. با گذر زمان از جذابیت شوخی ها کاسته شده و با تغییرات اجتماعی فیلمنامه بخشی از نو بودن خود را از دست داده است.
وی در پایان با اشاره به تعدد فیلم های کمدی و استفاده از واژه ابتذال برای برخی از این فیلم ها گفت: بخشی از این صحبتها را قبول دارم و بخش زیادی را قبول ندارم. ببیننده میخواهد ۲ ساعت با آرامش فیلم طنز ببیند اما این مساله موجب شده است برخی با فیلم طنز، بازاری برخورد کنند. برخی تهیه کنندگان و فیلمسازان شامل همین هنرمندان بازاری می شوند. فیلم در این نگاه صرفاً منبع درآمد به هر قیمتی میشود. برخی فیلم ها فقط برای سود ساخته می شود و هیچ تمرکزی روی ساخت آن وجود ندارد.