اخبار فرهنگی

نقد فیلم «تاکسیدرمی»/ ترکیبی از هجو و اغراض سیاسی بدون درام قوی

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران

۰۷:۰۱ – ۲۰ بهمن ۱۴۰۳

باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی محسنی – فروزان در ابتدای نقد خود با اشاره به مضمون فیلم گفت: «فیلم «تاکسیدرمی» تلاش کرده است تا با روایتی هجوآمیز و طنزگونه به نقد دوران پهلوی و دربار بپردازد، اما در این مسیر دچار سردرگمی شده است. فیلم بین کمدی، فانتزی و نقد سیاسی در نوسان است و نتوانسته است شخصیت‌های خاص و قابل‌باوری خلق کند.  اگر فیلمی قصد نقد تاریخ را دارد، نباید از شوخی‌های سطحی و دم‌دستی استفاده کند.»

نقاط قوت و ضعف فیلم

این منتقد سینما در ادامه فضاسازی فیلم را از نقاط مثبت آن دانست و بیان کرد: «ده دقیقه ابتدایی فیلم، از نظر فضاسازی و ایجاد حس کنجکاوی، موفق عمل کرده است. اما پس از آن، فیلم‌نامه دچار آشفتگی می‌شود و از مسیر اصلی خود خارج می‌گردد.»  

وی همچنین شوخی‌های به‌کاررفته در فیلم را نامناسب ارزیابی کرد و افزود: «با اینکه سازندگان تأکید کرده‌اند قصد ساخت یک کمدی را نداشته‌اند، اما فیلم پر از شوخی‌های سطحی است که با فضای یک فیلم تاریخی و منتقدانه همخوانی ندارد.»  

عملکرد بازیگران و سطح انتظارات

فروزان درخصوص بازی مجید صالحی اظهار داشت: «بازی او تا حدودی قابل‌قبول بود، اما به دلیل ضعف فیلم‌نامه، اجرای بازیگران نیز تحت تأثیر قرار گرفته و فاقد برجستگی خاصی است.»  

وی در پایان ضمن انتقاد از سطح کلی اثر گفت: «با توجه به اینکه این فیلم در بخش مسابقه جشنواره حضور دارد و با ادعای نقد تاریخی ساخته شده است، انتظار می‌رفت که از لحاظ ساختاری و محتوایی اثری منسجم‌تر و قوی‌تر ارائه شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا