واکنش تند ابراهیم حقیقی به انتقادها از پوستر فجر؛ جای دیگری را باید اصلاح کرد
بعد از اعتراضهای فراوان به پوستر چهلوسومین جشنواره فیلم فجر، ابراهیم حقیقی، طراح این پوستر اعلام کرده که آن را اصلاح خواهد کرد.
حقیقی توضیح داده که این پوستر اصلی طراحی شده توسط او نیست و گروهی دیگر تغییراتی نادرست روی آن انجام دادهاند.
به گزارش تابناک، چهارشنبه 5 دی از پوستر جشنواره چهلوسوم فیلم فجر رونمایی شد. این پوستر با وجود ایده جذابی که داشت به خاطر وجود برخی فیلترها روی صورت زندهیاد رقیه چهرهآزاد در فیلم مادر با اعتراضهای بسیاری روبهرو شد.حالا بعد از سه روز از انتشار این پوستر، ابراهیم حقیقی از نسخه اصلی پوستر در صفحه اینستاگرامش رونمایی کرده است.
حقیقی در کپشن این پست از اعتراضهای گسترده نسبت به این پوستر گلایه کرده و نوشته: «هیچگاه در دوران معیشت حرفهای خود فکر نمیکردم که پوستر بیش از کتاب و جلد کتاب اینقدر اهمیت دارد. برای ما همیشه، پوسترها منابع اطلاعرسانی و اخبار جمعی شهری بودند و اگر از سلیقه و زیباشناسی نوین بهرهای داشتند میستودیم و یکی را از آنِ خود میکردیم و گنجینهها میساختیم از یادگارهای دوران، از بابت وقایع هنری و هم از بابت طراحی گرافیک که نو بودند، میشد که زیبا باشند و خاطرهانگیز، میشد که به موزهاش سپرد که سپردیم، اما موضوع پوستر جشنوارههای فیلم و تئاتر فجر در سالهای اخیر همیشه جذاب و خبرساز بودهاند. همیشه نه، گاهی، به مقتضای زمانه و هماندیشی جامعه نسبت به گذرها و گذارها از التهابها و سختیها. جامعه روشنفکر و پیجوی هنر نیز همسو با همگان خود را در این اخبار دخیل میداند و بازخواه. البته اگر از هنر چیزی باقی مانده باشد.»
ابراهیم حقیقی طرتح پوستر چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر به انتقادهای وارد شده به این پوستر واکنش نشان داد.
ابراهیم حقیقی مدعی شده پوستر اصلی تصویر پیوست است و آنچه منتشر شده با نظر او نبوده است.
او این همه اعتراض و خشم را به پوسترهای زشت فیلمهای مبتذل و سلبریتیهای خندانی ربط داده که تمام این مدت مردم را ناراحت کرده و نوشته: «مردم خشم حاصل از پوسترهای زشت فیلمهای مبتذل و سلبریتیهای خندان را میبایست یکروز نشان دهند. سینمای مهجور و واپسراندهی امروز ما هم در مجمعالجزایر عجایب اگر نه بر پرده که در پشت صحنه و پشت پرده نگران و ملتهب است. سینمایی که بعد از ممنوعالکار و ممنوعالخروج، ممنوعالپرواز هم شامل حالش شده. آیا غیر از این بیلبوردهای بزرگ و طویل بساز و بفروش اصلا ما چیزی به نام پوستر فرهنگی داریم که در شهر نصب شده باشد؟»
درک می کنم
حقیقی از اصلاح این پوستر صحبت به میان آورده و نوشته: «خشم حاصل از وقایع تاریخ و درماندگی از معیشت و بیپناهی هنر و دانشگاه و آموزش را درک میکنم. اصلاحات یک چهره در یک عکس، برای یک پوستر اینقدر دردناک است؟ اصلاح میشود. نگران نباشید. جای دیگر را باید اصلاح کرد. به یاد ندارم که هیچگاه یک پوستر فرهنگی در گذران تاریخ کشورها و فرهنگها اینقدر پر اهمیت باشد. و این جای تامل بسیار دارد.»
در نهایت تاکید کرده که مقصر تغییرات روی این پوستر افرادی دیگر بودهاند و توضیح داده: «اگرچه تغییرات نادرست توسط گروهی دیگر انجام شده، اما به شخصه همه تقصیرات طراحی این پوستر زشت و جنجال برانگیز را میپذیرم.»