اخبار فرهنگی

از حضور «صددام» و شوخی‌های رضا عطاران تا استقبال از «موسی کلیم الله» و حرف‌های حاتمی‌کیا

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران

۰۶:۱۹ – ۱۹ بهمن ۱۴۰۳

هفتمین روز از جشنواره فیلم فجر، با یاد سعید راد، بازیگر آغاز و با نمایش آثار متنوع همراه شد. فیلم‌هایی که با حضور پرشور اهالی رسانه و سینماگران به نمایش درآمدند.

زنگ اول: «موسی کلیم‌الله»

اولین سانس امروز «موسی کلیم الله» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بود. نشست پرسش و پاسخ فیلم «موسی کلیم‌الله» با نمایش تیتراژی همراه با پشت‌صحنه در پایان فیلم آغاز شد، اما اعلام کردند این نسخه فقط برای اهالی رسانه است و در اکران‌های عمومی دیده نخواهد شد. حاتمی‌کیا در صحبت‌هایش تأکید کرد که بدون برخی از عوامل کلیدی، ساخت این فیلم ممکن نبود. مریلا زارعی بازی در نقش «یوکابد» را شبیه طی کردن صفا و مروه دانست و گفت پس از پایان فیلم‌برداری حس کرده بخشی از وجودش کنده شده است. بهنام تشکر درباره چالش بازی در نقش «فرعون» با سابقه طنزش صحبت کرد و فرهاد آئیش از فضای حرفه‌ای پروژه گفت.

تورج منصوری از سختی‌های فنی فیلم گفت و محمود رضوی تأکید کرد که ورود این تکنولوژی به سینمای ایران با تلاش منصوری ممکن شد. شکیب شجره برای نقشش ۶۰ ساعت مستند مصر باستان دیده و کارن همایون‌فر موسیقی این فیلم را نقطه عطفی در کارنامه‌اش دانست. در پایان، رضوی اعلام کرد که این فیلم مقدمه‌ای برای سریال حضرت موسی (ع) است و پیش‌تولید آن به‌زودی آغاز خواهد شد.

برای اکران این اثر سینمایی، زهرا بهروزآذر، معاون زنان و خانواده رئیس جمهور نیز در سینمای رسانه حضور پیدا کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های جشنواره فیلم فجر ایجاد پل ارتباطی برای هنرمندان است. کار هنرمند این است که با شناسایی مسائل از دل جامعه و بازنمایی آنها آگاهی‌رسانی کرده و در بسیاری از موارد راه‌حل نیز پیشنهاد دهد. ما احتیاج داریم صدای صاحب‌نظران را در حل مسائل شنیده و پذیرا باشیم. جشنواره فیلم فجر، چنین بستری را فراهم می‌کند.

زنگ دوم: «بازی را بُکش»

دومین فیلم امروز «بازی را بُکش» به کارگردانی محمدرضا عزیزی بود که موضوع فساد در فوتبال را روایت می‌کرد. نشست فیلم «بازی را بُکش» در فضایی پرانرژی برگزار شد و از همان ابتدا، صحبت درباره سختی‌های تولید فیلم در فضای فوتبال و فساد آن، بحث اصلی عوامل بود. عزیزی، کارگردان فیلم، به تجربه جالبش از تهدید شدن در حین تحقیقات میدانی اشاره کرد و گفت: «حتی با افرادی مواجه شدیم که می‌گفتند اگر فیلم‌برداری کنید، دوربینتان را می‌شکنیم.» این روایت باعث شد فضای نشست کمی جدی‌تر شود.

در بخش دیگری از نشست، محمد بحرانی در میان خنده حضار گفت که به لطف این فیلم توانسته لهجه‌ای جدید یاد بگیرد. 

محسن کیایی نیز از آرزوی قدیمی خود گفت که همواره دوست داشته عکسش روی جلد مجله‌ای ورزشی برود و حالا با بازی در این اثر رویای قدیمی‌اش واقعی شده و یک روزنامه عکس او را چاپ کرده است. او عکس را به عکاسان حاضر در نشست نشان داد.

زنگ سوم: «صددام»

فیلم سینمایی «صددام» به کارگردانی پدرام پورامیری، سومین فیلمی بود که در هفتمین روز جشنواره اکران شد. این فیلم کمدی، باعث خنده اهالی رسانه در سالن سینما شد. از نکات قابل توجه نشست رسانه‌ای این فیلم حضور بازیگر نقش صددام با همان لباس و گریم فیلم بود که هم در مراسم فتوکال و هم در نشست حضور پیدا کرد. رضا عطاران، بازیگر این فیلم سینمایی در طول نشست مشغول باز کردن کراواتش شد و آن را به یقه عباس جمشیدی‌فر بست و باعث خنده عکاسان و خبرنگاران و همین طور کارگردان فیلم شد که در حال توضیح دادن درباره ساختار فنی فیلم بود.

پدرام پورامیری، کارگردان فیلم گفت: خوشحالم که فیلم را در کنار شما دیدم. با ساخت «صددام» هم خواستیم بخشی از تاریخ را روایت کنیم و هم خنده را بر لب مخاطبان بنشانیم. سال ۹۸ ایده کلی این فیلم شکل گرفت. از همان ابتدا برای ساخت این اثر با رضا عطاران مذاکره کردیم و به‌آرامی پیش رفتیم تا کار به سرانجام برسد.

نشست خیلی زود به پایان رسید تا کوتاه‌ترین نشست پرسش و پاسخ این دوره رقم بخورد.

زنگ چهارم: «تاکسیدرمی»

آخرین فیلم امشب «تاکسی‌درمی» به کارگردانی محمد پایدار بود. در نشست پرسش و پاسخ این فیلم، مجید صالحی، بازیگر فیلم گفت که به دلیل بیماری فرزندش مجبور به ترک زودهنگام نشست است و از خبرنگاران عذرخواهی کرد.

کارگردان این فیلم درباره داستان شخصی‌سازی شده از یک روایت تاریخی صحبت کرد. «تاکسیدرمی» فیلمی درباره برادر ناتنی محمدرضا پهلوی و علاقه‌مندی اش به شکار گوزن است. او در بحبوبه پیروزی انقلاب مجبور می‌شود برای پیدا کردن گوزن زرد به جنگل‌های شمال برود.

هدیه حسینی‌نژاد، بازیگر این اثر پیام صوتی حسن معجونی، بازیگر اصلی این اثر را که به دلیل فیلمبرداری در جزیره قشم امکان حضور پیدا نکرده بود را پخش کرد.

زنگ آخر: غریزه

نمایش ویژه هفتمین روز چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به فیلم سینمایی «غریزه» اختصاص یافت. با اکران این اثر سینمایی، برج میلاد شلوغ‌تر از هر وقت دیگری شد و اهالی رسانه برای تماشای این اثر سینمایی به کارگردانی سیاوش اسعدی در صف ایستادند.

منبع: فیلم فجر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا