ایده “شوهر ستاره” از صفحه حوادث روزنامه شکل گرفت
ابراهیم ایرجزاد گفت: میخواستم فیلم لحن زنانه داشته باشد و به همین دلیل در مسیر تولید فیلم از بانوان زیادی کمک گرفتم.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری فیلم سینمایی «شوهر ستاره» ساخته ابراهیم ایرج زاد، با حضور عوامل این فیلم در برج میلاد برگزار شد.
ابراهیم ایرج زاد در این نشست خبری گفت: خوشحالم که بعد از پنج سال با فیلم سوم در اینجا حضور دارم. چراغ این فیلم را خانم نرگس محمدی روشن کردند.
او ادامه داد: عنکبوت سال 1398 ساخته شد و از آن سال تا به امروز کرونا، مسائل اجتماعی مهم سال 1401 و تأثیر آن بر مردم ایران پوشیده نیست و من نمیتوانستم بدون تأثیرپذیری از آن وقایع دست به دوربین و قلم ببرم. من و گروهم سعی کردیم به وسع خود اشارهای به چالشهایی که زنان این سرزمین دارند و سالهاست با آن دست و پنجه نرم میکنند، داشته باشیم.
او در پاسخ به این پرسش که پیام فیلمش چیست، گفت: هیچ پیامی به جز اینکه زنان این سرزمین شایسته احترام هستند در این فیلم وجود ندارد.
نرگس محمدی، تهیه کننده شوهر ستاره، گفت: زمانی که فیلمنامه را خواندم این قدر دوستش داشتم که به علی اوجی گفتم اگر قرار است تهیه کنم، میخواهم این فیلم را تهیه کنم. دوست داشتم اولین کارم چنین اثری باشد. همیشه از تهیهکنندگی ترس داشتم اما 3-4 فیلم در کنار علی اوجی بودم. از آنجا که این فیلم زنانه است، دوست داشتم در تهیهکنندگی آن نقش داشته باشم.
فریبا نادری، بازیگر فیلم، بیان کرد: این فیلم میتواند نقطه عطفی در کارنامه کاری من باشد. من پیشتر در انتخاب نقش اشتباهاتی داشتم و امیدوارم از این فیلم به بعد، انتخابهای درستی داشته باشم.
حامد بهداد نیز اظهار کرد: در طول 24-25 سال مسیر بازیگری خود دریافتم که همیشه در شرایط انتخاب نیستیم و تجربه خیلی اهمیت دارد؛ آشنایی من با آقای ایرج زاد به فیلم چای تلخ ناصر تقوایی برمیگردد و مسیر، ما را به همکاری در این اثر سوق داد.
او گفت: پیامهای فیلم و اینکه فیلمساز درباره زن صحبت میکند را کنار میگذارم؛ دریافت من از فیلم این است که چقدر آدمهای تنها و بینام و نشانی اطراف ما زندگی میکنند و ما از کنار آنها میگذریم. در جامعه و در کنار خود ما، افرادی تبعیدی زندگی میکنند. من قصه این آدمها را در اطراف خودم میبینم. آیا از اینکه این افراد را نمیبینیم بخشی از وجودمان ناراحت نیست. چرا به این افراد بیتوجه هستیم؟
ایرج زاد در پاسخ به سؤالی درباره اینکه پیام اجتماعی فیلمش چیست، گفت: در هر دو فیلم قبلی من یعنی تابستان داغ و عنکبوت و فیلم اخیر، بهانه اصلی خانواده است و نگاه من به این بنیان اجتماعی است. معتقدم که اگر خانوادهای سالم نباشد، مشکلات آن به سطح جامعه هم میرسد.
او ادامه داد: اگر بخواهم درباره دختران ایران، اسیدپاشی، خوانندگی آنان و حضورشان در ورزشگاهها بگویم، ممکن است به زندان بروم. بنابراین باید پرانتزهایی باز کنم که به واسطهاش هم حرفم را بزنم و هم مخاطب در سینمای ایران به تماشای این فیلم بنشینند. بنده معتقدم در جامعه ایران درگیر قشر رادیکال حداقلی هستیم که خود را حداکثری میداند و تصویری که از خدا نشان میدهد تصویر شلاق به دست است که این تصویر اصلاً درست نیست.
اوجی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا به کسب سیمرغ فکر میکند یا خیر، گفت: کار ما فیلمسازی است نه پیشبینی؛ خوشحالم که تنها تهیهکننده زن جشنواره امسال، نرگس محمدی است و امیدوارم فیلمهای اجتماعی بیشتری را با محوریت زنان بسازد.
فریبا نادری گفت: برای رسیدن به کاراکتر ستاره پله به پله پیش رفتیم و صحبتهای آقای برازنده و ایرج زاد لحظه به لحظه به ما حرف میرساند. بنابراین به تنهایی به «ستاره» نرسیدم.
ابراهیم ایرجزاد گفت: من عادت دارم هر روز صبح صفحه مختلف روزنامهها به ویژه صفحه حوادث را میخوانم؛ خاطرم هست یک روز تیتری را دیدم که یک مرد همسرش را کشته و پیش پلیس رفته و اعتراف کرده بود. همین موضوع تبدیل به انگیزهای برای من برای تولید این فیلم شد. دنبال این بودم که چگونه قصه ستاره را تعریف کنم بدون آنکه راه تابستان داغ را بروم. در این مسیر بانوان زیادی مرا کمک کردند تا لحن فیلم زنانه شود؛ ندا رسولی، نویسنده نامآشنای کشور، من را در نگارش فیلمنامه کمک کرد. تدوینگر فیلم هم یک خانم بود و فیلمنامه را اولین بار نرگس محمدی خواند.
او بیان کرد: نقش یونس، بدون حضور حامد بهداد در این کیفیت رقم نمیخورد. فیلم صد دقیقه است و ما در دقیقه 92 سراغ پایانبندی میرویم. قصه با یونس شروع شده و با همان هم تمام میشود. وقتی درباره زنان صحبت میکنیم، بخشی از این صحبت به مردان نیز باز میگردد و یونس، نماینده این مردان است.
انتهای پیام/