اخبار فرهنگی

بهای بلیط کفاف هزینه‌های اولیه اجرایی تئاتر را نمی‌دهد

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران

۰۷:۳۰ – ۰۸ آبان ۱۴۰۳

نمایش «پرنده شیرین جوانی» به کارگردانی حسن عسگری است که از هشتم مهر ماه بر روی صحنه سالن انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه اجرا است.  نیلوفر بزرگی یکی از بازیگران این نمایش با نقش خاله نانی است که به گفت‌وگو با این بازیگر پرداخته ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان:  نقش شما چیست؟ نمایش روایتگر چه داستانی است ؟

نیلوفر بزرگی: نمایش «پرنده شیرین جوانی» برگرفته از کتاب ادبی پرنده شیرین جوانی اثر تنسی ویلیامز، روایتی است از سرنوشت تلخ دو جوان عاشق که به دلیل مخالفت پدر جاه‌طلب و سیاستمدار هونلی، دچار عشق نافرجام می‌شوند. سپس سرنوشت هر دوی آن‌ها به تلخی رقم خورده و زندگی‌شان دستخوش تصمیم اشتباه پدر می‌شود. چنس به دلیل کسب شهرت به صورت ساختگی عاشق یک ستاره رو به افول هالیوود می‌شود و … . 

 دال مرکزی نمایشنامه بر روی گذر سریع و بی‌رحمانه زمان، عشق از دست رفته، تباهی عمر و خشم تمرکز دارد.

در این نمایش خاله نانی نماد عقلانیت محفوف به محبت به صورت مادرانه، تمام تلاش خود را می‌کند تا باس فینلی را متقاعد به اشتباهاتش کند و شور عشق چنس و هونلی را به او بفهماند. تمام تلاش خاله نانی این است که بحران برگشت چنس به شهر کوچک زادگاهش را به نحو مسالمت‌آمیزی حل کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: چه مولفه‌هایی در چهره و کاراکتر شما بود که این نقش به شما پیشنهاد شد؟ آیا در وهله اول با نقش ارتباط گرفتید؟

چهره‌ای جا افتاده و مهربان، به همراه لحن و آوای لحن محبت آمیز از مولفه‌های اصلی نقش بود که به نظر می‌رسید، تطابق کامل با چهره و شخصیتم دارد.

پس از خواندن کامل متن، متوجه شدم که تنها نقش کاملاً متناسب با روحیه شخصی ام، خاله نانی است و به نظرم این نقش صحیح‌ترین انتخاب برای من بود. از کارگردان محترم آقای حسن عسگری کمال تشکر را دارم که با تجربه زیاد خود در تئاتر، متناسب‌ترین نقش را به بنده پیشنهاد دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان: از شرایط تمرین بگوید، چه درگیری یا اتفاقی در نقش برای شما جذاب بود؟ یا چطور به این نقش رسیدید؟

نکته اساسی تمرین ها، همدلی بین اعضای گروه بود و به جهت همین مؤلفه، یک تلاش دسته جمعی برای شناخت دقیق‌تر نقش‌ها و انس گرفتن با شخصیت‌های داستان شکل گرفت. خصوصیت اصلی نقش، مهربانی با ظرافت خاله نانی است که تلاش می‌کند نفرت و غضب شعله‌ور در تمامی کاراکتر‌ها را با تبیین جایگاه محترم عشق، از بین ببرد و مانع کینه ورزی و آسیب رساندن به چنس شود، چنسی که هنوز هم در دل هونلی جای دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان:  اگر در طول اجرا به مشکلی برخوردید، توضیح دهید.

با توجه به توالی دو سانس، مضیقه‌هایی برای استفاده از نظرات میهمانان کارشناس و شنیدن انتقادات منتقدین داشتیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: بازخورد تماشاگر‌ها چطور بود؟ برقراری ارتباط نسل‌ها با کار تاریخی را چطور مشاهده کردید؟

دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی را می‌توان به عنوان دوره طلایی ادبیات نمایشی نام برد و به همین علت مخاطبین ارتباط ویژه‌ای با آثار تولید شده در این دهه برقرار می‌کنند. با گعده‌هایی که پس از زمان اجرا با میهمانان داشتیم، متوجه شدیم که مخاطبین از متن، اجرا و ریتم مناسب کار راضی بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان: اگر نمایشتان نکته‌ای دارد بگویید.

یکی از نکات اساسی نمایش که در پوستر کار هم با ظرافت با مولفه تصویری نمایش داده شده است، انتقال این پیام مهم به مخاطب است که زمان به شدت زودگذر است و چه عشق‌هایی که با گذر زمان به نفرت و خشم تبدیل می‌شود. همیشه باید به ارزش عشق در زمان حال توجه داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: کیفیت سالن‌ها تئاتر را از نظر نور، صدا، صحنه، صندلی مخاطب چطور میبینید؟

با توجه به سافتار خانه هنرمندان که سالن مرحوم عزت الله انتظامی در دل آن جای دارد، از دیرباز مأمن پر آرامش اهالی فرهنگ و هنر و همواره محفل و پاتوق مخاطبین فرهیخته و اهل هنر بوده است و همین نکته ارزشمند باعث می‌شود کمبود‌های احتمالی سالن رنگ ببازد. مؤلفه اصلی در تئاتر، به واسطه رسانه، گرم بودن مخاطب است که پس از تجربه چند روزه اجرا، این مفهوم بیشتر در ذهنم زنده شد که پرداختن به امکانات، نکته‌ای فرعی است و زیرِ سایه مخاطبین خونگرم و تئاتر بین، معنا پیدا می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان:  قیمت بلیط تئاتر با توجه به شرایط تمرین و اجرا مناسب است؟

دوست ندارم از واژه «صنعت تئاتر» استفاده کنم، زیرا به نظرم این واژه تنزیل هنر متشخص تئاتر است و از طرفی، هنرمندان شریف اهل تئاتر هیچ‌گاه با انگیزه‌های اقتصادی وارد این عرصه نشده‌اند.  قیمت بلیط در واقع کفاف هزینه‌های اولیه اجرایی تئاتر را هم نمی‌دهد؛ ولی با توجه به هزینه‌های معیشتی خانواده‌ها، سهم سبد فرهنگی خانواده‌ها بسیار کم شده است و تمام تلاش اهالی تئاتر این است که با مقرون به صرفه نگه داشتن هزینة بلیط، سهمی هرچند ناچیز در تشویق مخاطبین به دیدن تئاتر داشته باشد.

شایان ذکر است نیلوفر بزرگی، دانش‌آموختة کارشناسی کارگردانی تئاتر و کارشناسی ارشد پژوهش هنر، است که از سال ۸۳ با کار «لیلی و مجنون» اثر هنرمند فقید و گران‌مایه پری صابری وارد عرصه تئاتر شد. وی در سریال‌های«آتش و با» و«سلمان فارسی» به ایفای نقش پرداخته است.

خبرنگار: زهرا بالاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا